בכל יום הוא עומד מול קהל של מאות אנשים, בכל רגע נתון הוא נמצא בתוך סיפור אחר ובכל הזדמנות שרק אפשר הציבור מחכה למוצא פיהו. כיום הרב זאיד נחשב כמגיד מישרים הנמצא בקדמת הבמה בציבור החרדי. הרב חיים זאיד שמשמש כרבה של פרדס כץ מקבל אהבה רבה מהציבור, ערב ערב לפעמים אף יותר מכך הוא ניצב מול במות ומחזק את הרבים.
אך דרכו של הרב זאיד בשיחותיו מתמקדת בעיקר על האמונה בבורא עולם ובהשגחתו וכל השיחה תתלבש על הנושא הזה.
שוחחנו עם הרב
איך הכל התחיל?
"בישיבה בה למדתי 'עטרת ישראל'", פותח הרב חיים זאיד את דבריו, "היה את ראש הישיבה הגאון רב ברוך מרדכי אזרחי שליט"א, וכיוון שהכיר את אבי שהיה מזכה הרבים ומרצה בחסד עליון, תמיד אמר לי בישיבה שאתה צריך תמיד לשאוף להיות כמוהו. תמיד היה דוחף אותי לדבר באירועים של הישיבה וגם כשרציתי לסרב זה היה נשאר בגדר רצון, אבל למעשה כן הייתי מדבר".
"במילים אחרות אני אומר שיש לתשובה ב' נקודות, ראשית שאבי היה מגיד מישרים וזו תמיד השאיפה שהייתה לי להיות כמו אבא. ונקודה שניה, זה שאבי מגיל קטן היה מרגיל אותי לשמוע שיעורים של מגידים כגון הגה"צ רבי שלום שבדרון זצ"ל, ועוד כמה רבנים וגדולי ישראל ומאז נכנס בי לשמוע מגידים ולהתחבר לכל הענין הזה והשאר הכל סייעתא דשמיא".
איזה סיפור ייחודי תופס לכם את הראש תמיד?
"את השאלה שאתה שואל" מפתיע הרב זאיד, "אנחנו נשאל יחדיו גם בספר שאנחנו בסייעתא דשמיא מתכוונים להוציא, אחד הלבטים הגדולים זה איך נקרא לספר, וההתלבטות השניה היא איזה סיפור ראשון נכניס לספר.
"אם נתמקד בשאלה ששאלת אכן יש סיפור אהוב עליי ביותר שהוא כל כולו של אמונה. זה קרה כשבאחת הפעמים נסעתי יחד ברכב עם חסיד ברסלב והוא פנה אליי 'הרב זאיד יש לך הרבה סיפורים אני רוצה גם נס', כמובן אמרתי לו 'אני לא עושה ניסים, הכל זה כח האמונה ואם תאמין יהיה לך', והוא מצידו ממשיך 'אבל אני חייב מאתיים שקל' אמרתי לו תאמין. וכאן ערכתי לו תרגיל", ממשיך הרב זאיד, "הוצאתי מהארנק שלי מאה שקל שמשהו הביא לי לחלק לאדם שצריך והצבתי בפניו שאלה או שאתה לוקח אותם או שאתה מאמין שבורא עולם ישלח לך מאתיים הוא החליט שהוא רוצה מבורא עולם מאתיים שקל. אמרתי לו 'עכשיו אתה נחשב מאמין בבורא עולם, והמשכנו בנסיעה".
"הגענו לתחנת דלק", מספר הרב זאיד, "ומילאו לו דלק במאתיים שקל ואני אומר לו מה זה המאתיים שקל האלו, והוא מצידו אומר לי 'וואו אני רציתי למלאות בעשרים שקל איך יתכן', הוא רץ למתדלק והוא מצידו אמר לו שזה טעות שלהם ולא צריך לשלם על כך. כעת הוא קיבל מאה שמונים שקל. הוא אומר לי 'הרב זאיד, האמנתי אבל קיבלתי מאה שמונים ולא מאתיים. אמרתי לו תמשיך להאמין ועוד תקבל מאתיים שקל. אנחנו מגיעים לטבריה והוא ליווה אותי כמה רגעים ולפתע הוא מסתובב ומרים משהו הבטתי שוב והבחנתי בשטר של עשרים שקל. במילים אחרות ברגע שהוא וויתר על מאה שקל ביד של אמונה ועבר למחשבה ושה' יתברך רואה שאתה מאמין באמת יש סייעתא דשמיא גדולה".
"וזה הכלל לכל הסיפורים שלי", ממשיך הרב זאיד, "תאמין באמת בה' יתברך ותקבל הכל עד הידיים".
הסיפורים כמו שראינו יוצאים מן הכלל, אך דבר אחד תמיד עובר בראש איך זה קורה דווקא למרצים כמוכם. במילים אחרות, מה אומרים לאנשים שמפקפקים באימות הסיפורים?
"גדולי ישראל ובכללם מורי ורבי הרב דוד אבוחצירא ומרן הגר"ח קנייבסקי (שליט"א) זצוק"ל", אומר הרב זאיד, "תמיד שאני מגיע אליהם אני מבקש מהם ברכה שאני אמשיך לזכות את הרבים ושיתגלגלו סיפורים על ידי וברוך ה' כל אחד בלשונו הטהור בירך אותי שהקב"ה יזכה אותי להמשיך ולראות סיפורי אמונה כדי לזכות את הרבים. ובוודאי שגם ברכתם זה חלק גדול מהצדיק גוזר והקב"ה מקיים".
"המסר שעליו אני מדבר בהרצאות", משתף אותנו הרב זאיד, "זה להפסיק לתכנן דברים. אל תתכננו אני אעשה כך ואם אעשה כך ואם אעשה כך יהיה כך ואם לא יהיה כך. בורא עולם הוא זה שקובע על העולם ולא אף אחד אחר. ואני אומר לאנשים, תפסיקו לתכנן דברים 'השלך על ה'" ועוד תראו עד כמה הסייעתא דשמיא תהיה בהרבה יותר.
(מתוך 'עלון 'אור השבת' פסח תשפא)