יוחנן וסרמן
הרב שלמה אופנהיים, משמש בשנה האחרונה כרכז ראשי של 'פרויקט הגישמאק' של ארגון 'אחינו', זרוע החיזוק של 'דרשו'.
בשיחה עם 'הפותח', הוא מסביר מעט על הפרויקט: "הרעיון הוא לתת לבחורי הישיבות, וגם לצעירים ולמבוגרים יותר, כלים יעילים ללמוד גמרא וליהנות מהלימוד. מדובר בשיטה שלימה עם משנה סדורה של איך כדאי ללמוד גמרא, השיטה נבנתה מהנסיון הגדול של פעילי אחינו בלימוד עם תלמידים, והיופי שלה הוא שהיא כוללת הרבה מאוד אופציות, שכל אחת מהן יכולה להתאים לאנשים אחרים, כך שבסופו של דבר, כל אחד שנכנס לעניין ומחפש רעיון איך לייעל את הלימוד שלו ואת היכולת ליהנות מהלימוד, ימצא את שאהבה נפשו".
במסגרת כך הוצאנו חוברת מיוחדת הנקראת 'גישמאק בלימוד' ואנו מפעילים קו ייעוץ מיוחד מדי ערב.
בחודשים האחרונים שמש הרב אופנהיים גם כמשיב בפועל ב'מוקד הגישמאק', ומשוחח רבות עם בחורים שמבקשים עזרה במציאת החשק בלימוד הגמרא, ולדבריו, לא רק שהתשובות שלו משפיעות על הבחורים המתקשרים, אלא שהן משפיעות גם עליו.
"זה דבר ידוע שכשמשפיעים על אחרים, סופגים גם השפעה פנימה", הוא אומר, "ואני זוכה להרגיש את זה ב"ה. אני יכול לומר שכיום, כשאני לומד גמרא או שולחן ערוך עם נושאי כליו, אני לומד בצורה שונה, ונהנה הרבה יותר מהלימוד לעומת מה שהיה לפני שנכנסתי לעניין הזה".
"היום, כשאני לומד גמרא, אני לא סתם רוצה להבין מה כתוב כאן, אלא גם את מה שמסתתר בין המילים. אם הגמרא שואלת שאלה, צריך להבין למה זה נכתב כך, אם היא מתרצת שני תירוצים, צריכים להבין למה לא הספיק תירוץ אחד.
"בכל פעם זה מגיע מזווית שונה", הוא מוסיף, "מתקשרים כל כך הרבה בחורי ישיבות, הציבור פשוט צמא לפתרונות בעניין.
"הרי ברור שבחור ישיבה שלא נהנה מהלימוד, כל החיים שלו הופכים לסיוט אחד גדול. הוא משתעמם בסדרים, אין לו תחושת סיפוק, במקרים רבים זה בא לידי ביטוי גם בהתנהגות שמפריעה לאחרים וגררת עימותים עם המשגיחים… זה יוצר בעיות בלי סוף, ואפשר לפתור הרבה מאוד מקרים כאלו עם הפתרון הפשוט, הזה, לעזור לבחור למצוא טעם בלימוד שלו.
"לא זו בלבד, אלא ששיחות הגישוש הללו שאני עורך עם הבחורים, כשאני מנסה לחפש יחד איתם את המקור לבעיה ולמה שמפריע להם ליהנות מהלימוד, זה לימד אותי גם בתחומים אחרים, לפעמים בעיות רבות מתנקזות למקור אחד קטן, ואם פתרת את המקור, אתה לא צריך להתמודד עם כל כך הרבה סימפטומים של אותה הבעיה.
"לא זו בלבד, אלא שהפיתרון גם יכול להיות מאוד מאוד פשוט. בלימוד גמרא למשל, יש בחורים שאם אתה מלמד אותם להתבונן בכל מה שכתוב בכל אות בגמרא הקדושה. גם אפילו בשמות של בשמות של האמוראים למשל. אפילו להתבונן מה מקור השם אביי. זה אולי מפתיע, אבל בחורים רבים מתלהבים מהעצות שאנחנו נותנים להם, ולפעמים אפילו התבוננות בשמות של אמוראים נותן להם חיבור לסוגיות, וגם אם הם עדיין צריכים למצוא שורש ומקור להבנת הסוגיא עצמה, הפנינים האלו שבדרך, הופכות את הלימוד לחוויה אחרת לגמרי".