דוד בנימין זוסמן
בפרשת השבוע אנו קוראים את כל הסיפור של חיפוש ומציאת השידוך ליצחק אבינו, התורה הקדושה מאריכה בסיפור זה, ואין ספק שניתן ללמוד ממנה המון לחיי היום-יום שלנו, ולהתמודדויות שלנו בשידוכים.
נראה שהנקודה המרכזית שעוברת כחוט השני בכל השתלשלות הדברים, הינה, ההשגחה הפרטית שמלווה את אליעזר עבד אברהם לכל אורך הדרך, החל מיציאתו מבית אברהם אבינו, ועד למציאת השידוך המיוחל.
מיד כשיצא לדרך כבר זכה שקפצה לו הארץ, ותוך יום אחד הגיע לארם נהריים, בהמשך הוא מתייצב על עין המים, ומבקש מה' שיזמן לו את הנערה הראויה להיכנס לבית כמו זה של אברהם אבינו, טרם כילה לדבר, והוא מבחין מרחוק ברבקה הצועדת לקראתו כשכדה על שכמה… משם התגלגלו העניינים, כשברגע האחרון עוד ניסה בתואל לעכב את השידוך, ומן השמיים נשלח מלאך להמיתו. הדברים באים ללמדנו שהשידוך הוא רק משמים, ולא תלוי בשום גורם אחר, רק מה' אישה לאיש, הוא יושב במרומים ומזווג זיווגים.
נתחזק אף אנו בידיעה זו, נפנים עמוק אל ליבינו את ההכרה הברורה, ששום אדם ושום דבר בעולם כולו, אינו יכול להשפיע בכהוא זה על השידוך שנגזר לנו, וכך נזכה באמת, לראות עין בעין איך שה' מנהל לנו את כל העניינים.
ואם אנו מדברים בעניין השידוכים, נציין כאן סיפור נפלא שאירע אצל הרב שטיינמן זצ"ל, שביכולתו לתת לנו את המבט הנכון בגישתנו אל מלאכת חיפוש השידוך. פעם הגיע אליו יהודי וסיפר, שזה כבר כמה שנים שהוא מחפש לביתו בחור כליל המעלות, ועדיין אינו מוצא את אשר אהבה נפשו, בעקבות כך שאלתו בפיו: על מה נכון וראוי להתפשר? אולי על המשפחה, או שמא לגבי הכסף, או שבכלל לא נכון להתפשר כלל… הרב שטיינמן הרהר מעט והשיב: "תתפשר על 'מה יאמרו הבריות'…
הדברים שיצאו מפי 'חכימא דיהודאי' נכונים כל-כך, כמה שידוכים אנו פוסלים רק כי "זה לא מתאים לנו" או בגלל ש "באמת, זה מה שמציעים לנו ?"… וכיוצא באלו, כמה הצעות אנו מורידים רק בגלל דברים שוליים שאין בהם ממש, עוד קודם שהגענו לעיקר עצמו. הדרך הנכונה בחיפוש השידוך הוא, להסתכל על ההצעה במבט אובייקטיבי, להתמקד בעיקר, ולא לתת לדברים שוליים להשפיע על שיקול דעתנו, ואז, כשאנו נעשה את ההשתדלות הנכונה מצידנו, ונמלא את התפקיד המוטל עלינו, נזכה שה' יהא בעזרינו, ויזמן לנו את השידוך הטוב ביותר בשבילינו.