"ולוט יושב בשער סדום" (יט, א)
אנשי סדום מינו, כידוע, את לוט להיות שופט עליהם.
למה זכה לוט לכך? אדם נכרי בא לעיר, ושמים אותו לשופט?!
רבי אייזל חריף מסלונים אמר על כך ווארט יפה בעקבות מעשה שהיה:
רב היה בסביבות העיר סלונים, שיצאה עליו השמועה שאינו מתנהג באופן ראוי, ותמורת בצע כסף מוכן הוא לעשות כל דבר עוולה, ולתת הכשר על כל דבר אסור.
פעם, כאשר דיברו על כך בנוכחות רבי אייזל חריף, העיר רבי אייזל, שאם אנשי העיר בחרו ברב הזה – סימן שאין הם טובים ממנו…
תמהו השומעים לפשר הקביעה החמורה. הוכיח להם רבי אייזל על פי מה שאמר רש"י על לוט: "אותו היום מינוהו שופט עליהם".
הקשה רבי אייזל בפניהם את הקושיה שלנו, והוסיף ואמר: למה בכלל לוט בא לסדום? מחמת "ויהי ריב בין רעי מקנה אברם ובין רעי מקנה לוט" (בראשית יג, ז), ומבאר רש"י, שבשעה שהוכיחו רועי אברהם את רועי לוט שהם רועים את מקניהם בשדות זרים, והרי זה גזל ממש, השיבו רועי לוט, שהואיל וכל אדמת הארץ הובטחה לאברהם, ולאברהם הרי אין בנים, אם כן לוט הוא זה שיירשנו, וממילא אין כאן משום גזל…
וסיים רבי אייזל ואמר: כשראו אנשי סדום כמה יפה פסק לוט בענין זה, וכמה חזק כוח ההיתר שהוא מסוגל למצוא ולהמציא, מיד עשאוהו רב ושופט עליהם…
*
רבי שלמה גאנצפריד זצ"ל, בספרו על התורה "אפריון", כתב טעם נוסף, בדרך צחות, לכך שמינוהו לשופט באותו יום:
מובא בדברי חז"ל, ששרה אמנו ביקשה מאליעזר שילך לראות את שלום לוט. אליעזר הגיע לסדום, ובא אדם והכהו מכה חזקה, עד שזב דם מפצעו. אליעזר תבע את המכה למשפט.
על פי "חוקי סדום", אמר השופט לאליעזר: "מה אתה חושב, שתקבל הקזת דם בחנם? אתה חייב לשלם כסף לאיש שהכה אותך!"
אמר לו אליעזר: "כך הוא מנהג המדינה כאן? בסדר, יהי כן".
נגש אליעזר אל השופט, הכהו מכות נמרצות ואמר לו: "עכשיו אתה חיב לי על הקזת דם, ואם כן – את הכסף שאתה חייב לי תשלם לו".
מחמת המכות שהכהו, לא היה השופט יכול לשבת בדין, ואף אחד אחר לא רצה להיות שופט עליהם, ולכך מנו את לוט.
מאז שעזב לוט את אברהם, ועד שהגיעו המלאכים – עברו יותר מעשרים שנה. כל השנים האלה היה לוט מכניס אורחים, וכפי שאומר רש"י: "מביתו של אברהם למד". עשרים שנה הוא עדיין תלמיד של אברהם אבינו, אז מה קרה עכשיו, פתאום, שכל אנשי העיר באים וטוענים כנגדו: "האחד בא לגור וישפוט שפוט"?
רואים מכאן מדת סדום מהי – רק זוכה אדם להתמנות לאיזשהו תפקיד, ומיד הולכים לבדוק ולחטט בעברו, מה הוא עשה מראשיתו ועד היום…
(רבי שלמה לוונשטיין שליט"א – 'ומתוק האור', אברהם אבינו)