לומדים ש"ס קטן וקונים ידיעות בש"ס: רבבות יהודים מכל העולם הלומדים לפי סדר 'הדף היומי' התחילו ביום שישי העעל"ט בלימוד מסכת כתובות, לאחר שסיימו בסייעתא דשמיא מסכת יבמות. לימוד מסכת כתובות הוא הזדמנות מיוחדת גם עבור מי שלא לומדים דף היומי כסדר, לרכוש מסכת מופלאה שיש בה את כל היסודות בש"ס בבלי כולו, וכבר נקראה ע"י גדולים בשם "ש"ס קטן".
למרות שכל מסכתות הש"ס נוגעות בנושאים רבים ומסתעפות לסוגיות רבות, אולם מסכת כתובות נוגעת במגוון רחב מאוד של נושאים מהש"ס כולו, ובהן סוגיות יסודיות כגון חזקה, רוב, טענת 'מיגו' טענת 'ברי ושמא' ועוד נושאים רבים המהווים מונחי יסוד לש"ס כולו.
בארגון 'דרשו' קוראים גם לציבור שאינו נמנה על הלומדים כסדר הדף היומי, לנצל את ההזדמנות המיוחדת ולהצטרף ללימוד הדף היומי דווקא עם תחילת מסכת כתובות, תוך הקפדה על קיום הבחינות כסדר. "מי שילמד מסכת כתובות וגם ייבחן עליה, חזקה עליו שיקנה ידיעות בכל סוגיות הש"ס והדבר יהיה לו לעזר רב בלימוד", אומר הרה"ג ר' אורי קסלר מנהל תכניות קנין ש"ס ב'דרשו'. "כולנו שואפים להיות יהודים שיודעים ש"ס, יהודים שבקיאים בש"ס, בלימוד מסכת כתובות יש הזדמנות לקנות ידיעות בש"ס בזמן קצר יחסית, כאשר עד סוף זמן חורף אפשר לסיים את המסכת הזו, שהיא מפתח ויסוד גדול לכל סוגיות הש"ס".
ההגדרה המיוחדת שניתנה למסכת כתובות "ש"ס קטן" נודעה זה מכבר, וידועה הקדמתו של בעל ההפלאה רבי פנחס הלוי הורוויץ לספרו "ספר כתובה". "והנה בחרתי לברר ולהוציא לאורה חידושי מסכת כתובות מקודם, להיות למדתי מס' זו בישיבה בטרם בואי הנה [לפראנקפורט דמיין] ובתוך לימוד המסכתא נתקבלתי הנה, וחזרתי מתחילתה בפעם שנייה בלימוד הישיבה. לא הנחתי סוגיא ועניין אחד שלא ביררתי אותו בישיבה, בשגם כי מסכתא זו כוללת כל ענינים והראשונים קראוה ש"ס קטן, ע"כ אמרתי, זה יצא ראשונה".
למעשה הכינוי מופיע כבר עשרות שנים לפני דברי "בעל ההפלאה" והוא מתנוסס הוא בשער הדפוס הראשון של ספר "שיטה מקובצת" למסכת כתובות (קושטא תצ"ח). והרי שער הספר: "ספר אסיפת זקנים והוא חידושי מסכת כתובות אשר בשם תלמוד קטן יכונה, אשר קיבצם הרב המוסמך הגאון כמוהר"ר בצלאל אשכנזי מספרי כתיבת יד וכו' וכו' וקראו בשם שיטה מקובצת…"