הרה"ח אהרן כהן
"הרכבת יצאה לדרך", מפטירים בחיוך וותיקי הלומדים והיודעים, אלו המאושרים שבעם, שכבר זכו להיבחן על כל הש"ס במסגרת 'קניין ש"ס', כשכעת מוסיפים הם ומשקיעים לקראת המבחן השלישי במחזור הנוכחי, על 630 דפי גמרא.
לתועלת הנבחנים הוותיקים, ובייחוד אלפי המצטרפים החדשים, המתכוננים לקפיצה מהמבחן הקודם בו נבחנו על 450 דפים, למבחן המתקדם שבו ייבחנו על 630 דפים, פנינו לשיחה עם אחד מבעלי הניסיון, הרה"ג יהושע פרקל שליט"א מביתר, שכבר זכה להיבחן על כל הש"ס במחזור הקודם, לשמוע ולהחכים בדרכו האישית בדרך לקניית וידיעת הש"ס על בוריו.
- איך הכל התחיל?
"האמת, זה התחיל פשוט מקנאה! ישנם דברים, בפרט כאלו שגרמו לנו לשינוי רציני בחיינו, הנחקקים בראש, ואולי זה יישאר לתמיד. היה זה בסיום המחזור שלפני הקודם בחודש אב, ישבתי ב'ישיבת הר"ן' בעירנו, ומול עיני נגלה מראה אדיר, שמעולם לא ראיתי. בשקט ובלא רעש, הבחנתי בהם נכנסים אחד-אחד, ניגשים, לוקחים ערימת דפים מאוגדת, ובמלוא הרצינות מתיישבים ומתחילים למלא…
"'מה זה?' התעניינתי אצל ידידי ומכרי, הרה"ג חנוך חיים ורטהיימר, אחר שראיתי אותו ישוב במלוא המרץ וממלא את ערמת הטפסים… 'המבחן המסכם על כל הש"ס', הייתה התשובה המחויכת שהביעה את האושר והסיפוק אותו הוא חווה ברגעים אלו, בהם יושב הוא ועובר יחד עם שאלות המבחן על כל הש"ס.
עדיין לא ידעתי מה אני אעשה, אך אחת ידעתי: מה שהיה כבר לא יהיה. ומאותו רגע יצאתי לדרך. אם כי בהחלט לא הייתי בטוח בעצמי שאצליח במשימה הגדולה. אך באותו הרגע גמלה בליבי ההחלטה שלפחות אנסה, שאדע שלפחות ניסיתי לזכות. אני זוכר", משחזר הוא מאושר, "הרגעתי את עצמי שלא יקרה כלום אם אבחן רק על חצי ש"ס, ולא על הכל, וכך ברוך השם התחלתי!".
- תכל'ס, איך עושים את זה?
"למעשה, תכנית הלימוד שלי רגועה ומסודרת, לא משהו קשה מדי", ממהר הוא להרגיע. בכל יום אני לומד את ה'דף היומי', אחר אני לומד שוב את הדף של אתמול. בשישי-שבת שאין סדרי כולל, אני עובר שוב על החומר השבועי. לפעמים החזרה מתבצעת בחלקה ב'ליל ששי' והשאר או בימי השישי והשבתות הארוכות, או בלילות השבת החורפיים – בכל פעם לפי המצב בבית וכדומה.
"בהמשך, בשבוע של המבחן החודשי, אני משנן משבת עד יום רביעי בכל יום ששה דפים גמרא, כשביום חמישי ובשישי עד המבחן – אני עובר שוב על כל החומר של השלושים דף.
"אחר המבחן החודשי, מגיע הזמן להתכונן גם לקראת ה'מבחן המסכם' על מאה ועשרים דף, כך אני משתדל להתקדם כל הזמן, במתכונת של 'חזרה צדדית' בזמנים פנויים של בין לבין וכדומה, כשבחודש האחרון לפני המבחן המסכם, אני חוזר שוב על ה-120 דף".
- איך מצליחים ללמוד כל כך מהר? אני מנסה להבין.
"קודם כל, אודה על האמת, הייתי מאוד שמח לעבור כמה שיותר שוב ושוב על הדפים בפנים, לטעום ולחוות את המתיקות שבדפי הגמרא. אך הזמן עושק… לפיכך אכן בחזרה המהירה על כל השלושים דף, וכן בחזרות שבהמשך לקראת המבחנים הגדולים יותר – אני לא חוזר כרגיל בהוצאת כל המילים מהפה, רק אני עובר על הדפים ב'הבטה מהירה', כשאני סוקר את כל החומר ומרענן את זה בראשי.
"בנוסף", מחייך הרב פרקל, "חשוב להדגיש שוב ושוב, מה שכבר ראיתי שהרבה חברים הדגישו בשיחותיהם, ועכשיו כחכם מהעבר, אני רואה את זה הרבה יותר; כדי להצליח, חובה ללמוד בפעמיים הראשונות את החומר טוב מאוד, להבין את הגמרא על בורייה בלי 'מריחות' וכדומה, רק כפשוטו, ללמוד באופן ברור ומסודר בהבנה ברורה ולסכם את הגמרא. אחר כך במיוחד אחר כארבע-חמש חזרות על הלימוד בפנים, אפשר די-במהירות לעבור שוב על הלימוד בריענון סיכום ותמצות הדפים.
"למשל", מציין הוא בפשטות מדהימה ומסעירה; "בתקופה שלפני המבחן המסכם על 120 דף, אני מנצל את הנסיעות לכולל, ב'הבטה מהירה' על החומר שנלמד בארבעת החודשים האחרונים. ולצד זה מתחזק וממשיך בתכנית הרגילה, של לימוד ה'דף היומי' עם החזרה השבועית והחודשית".
- ומה עושים כשמגיעים המבחנים הגדולים של אלפיים, אלפיים חמש דף בפעם אחת? מבקשים אנו לשמוע.
כרגיל ב'חזרות', ממהר להזכיר הוא את הבהרתו, שאכן בדרך כלל, בחזרות אלו הוא כבר לא זוכה לשנן ולחזור על הלימוד כרגיל בפנים הגמרא. בנוסף, הוא מציין; "אני מתחיל את החזרה הרבה זמן לפני המבחן. היו פעמים בהן התחלתי לחזור על הלימוד כשלושה חודשים וחצי מראש. בתקופה הראשונה עברתי כל יום על 15 דף ליום, בהמשך התקדמתי ל-40 דף, כשבחודש האחרון ממש עברתי כל יום על 120 דף. כשכמובן, עם כל מבחן שמתקדמים וכל חזרה נוספת – מתקצר זמן החזרה לכל דף".
לתועלת הלומדים מגלה הוא 'סודות מהחדר', כשהוא מקווה שהדברים יביאו תועלת; "ישבתי וסידרתי לעצמי רשימה פרטנית, באלו מסכתות אני שולט במיוחד, למשל; ברכות, שבת, עירובין ששיננתי אותן די הרבה. כן, מסכתות שלמדנו בכולל כמו; בבא קמא, בבא מציעא, בבא בתרא. ואז תכננתי, שאת המסכתות שאני יותר שולט בהן – עברתי עליהן בהתחלה, כשלושה חדשים לפני המבחן, ולאחריהן התקדמתי ועברתי לשאר המסכתות".
- מה אתה משיב לחבר/מכר המתעניין אצלך על הצטרפות לתכנית 'קניין ש"ס'?
"אני התחלתי במחזור הזה להיבחן גם על תוס'", מפתיע הוא בגילוי לב. "האם אצליח להיבחן על כל הש"ס גפ"ת? איני יודע, הלוואי שאזכה! אך מה שאני כן יודע, שכאמור, במחזור הקודם גם לא הייתי בטוח שאזכה לדעת את כל הש"ס, ובסוף ברוב סייעתא דשמיא זכיתי! בנוסף שלמעשה אף אם לא אזכה לדעת את כל הש"ס בתוס', נו, כזה נורא לדעת אלף דפי גמרא גפ"ת?", שואל הוא אותי רטורית…
בכלל, מבקש הוא להטעים בהבלטה: "כדאי להזכיר לעצמנו את המטרה הקדושה, של ידיעת כל הש"ס עם המציאות הנכספת שאין כמוה; האושר והסיפוק של ידיעת כל הש"ס בחדא מחתא, כך שאני בהחלט ממליץ ומדרבן כל אחד, בפרט זה שכבר התחיל, אף שאכן זה לא בא בקלות, זה דורש רצינות ועקביות בהשקעה של שעות על גבי שעות כסדר. אך כדאי לקפוץ למים התורניים, בהחלטה להשקיע בכל הכח והמוח בשינון וחזרות עד הזכייה המאושרת לדעת את כל הש"ס!".
לסיום, מבקש הרב פרקל להדגיש; "דיברנו על 'קניין ש"ס', אך בעצם הרעיון הוא בכלל העניין להיות חבר במסגרת מבחנים. אינו דומה לימוד רגיל ללימוד בליווי מסגרת מבחנים, המדרבנת כסדר להשקיע בשינון וחזרות. אישית, כבר זכיתי לדרבן כמה חברים ומכרים, שטענו שאין להם טעם בלימוד, להצטרף למבחנים החודשיים. תגובותיהם לאחר שזכו להצטרף גילו לי, שאכן כל אחד באשר הוא, אחר שהצטרף למסגרת מבחנים, והוסיף בשינון וחזרות על הלימוד, מוצא הוא טעם חדש בכל הלימוד וידיעתו, לצד אושר וסיפוק פנימי שרק ידיעת הלימוד יכולה להביא!".
לשליחת תגובות לכותב המאמר, כתבו ל: [email protected]