השבוע למדנו:
* האם מותר לפורר גבינה קשה באמצעות מגרדת ביום טוב? * מדוע אסור לשתות חלב שנחלב על ידי גוי? * האם מותר להפריש 'חלה' ביום טוב?
מֵהלכות מלאכת 'אוכל נפש' ביום טוב
* המלאכות הקשורות בהכנת התבואה, החל מהחרישה והזריעה, ועד ה'ריקוד', שהוא ניפוי הקמח לפני הלישה – אסורות ביום טוב גם כאשר הן נעשות לצורך 'אוכל נפש'; למעֵט מלאכת 'בורר' (ו'טוחן'). אך נחלקו הפוסקים באיזה אופן הותרה הברירה ביום טוב – יש אומרים שהיא מותרת רק בשינוי מהצורה שבה רגילים לברור בימות החול; ויש חולקים, אך אף לדעתם, בצורה שבה מקובל לברור כמוּת גדולה לצורך תקופה ארוכה, אסור לברור אף כמוּת קטנה לצורך יום טוב. ונחלקו עוד, האם נאמר לגבי מלאכה זו הכלל: "מתוך שהותרה לצורך אוכל נפש, הותרה אף שלא לצורך".
* כתישת דגן ביום טוב במכתשת ביתית קטנה, מותרת בשעת הדחק, כאשר לא היה פנאי בערב יום טוב לכתוש את הדגן, וזקוקים לו ביום טוב; ובתנאי שלא תגרום בהמשך להיכשל באיסור מלאכת 'זורה'. וכמו כן, אין ההיתר אלא במקומות שלא רגילים לכתוש בה דגן, ולא בדגן משובח ועמיד, שאף אם יכתשוהו בערב יום טוב לא יפוג טעמו.
* מותר לפורר גבינה קשה ביום טוב באמצעות מגרדת, אבל צריך לעשות 'שינוי' כלשהו. וכן מותר לרסק ירקות ביום טוב באמצעות מגרדת, אך נחלקו הפוסקים אם גם בזה צריך שינוי כמו בגבינה.
מֵהלכות חליבה בשבת וביום טוב ועל ידי גוי
* העדר החליבה במשך יום שלם מצער מאוד את הבהמה, ולכן התירו חכמינו ז"ל לחלוב את הבהמות בשבת על ידי גוי. וראוי שהגוי יחלוב ישירות לתוך מאכל.
* מותר לחלוב ביום טוב בהמה המיועדת לשחיטה ולאכילה, ישירות לתוך מאכל. ויש אומרים שההיתר הוא אף בבהמה המיועדת לחליבה, ובקרים מסוימים ניתן להקל כדבריהם, ועדיף לעשות זאת על ידי גוי. ואסור לחלוב ישירות לתוכו מתוך כוונה לסנן את האוכל לאחר מכן, ולהעמיד את החלב בפני עצמו כמשקה.
* חלב שנחלב על ידי גוי ללא השגחת ישראל, אסור בשתייה מדרבנן, מחשש שמא עירב בו הגוי חלב טמא, והדבר אינו ניכר. ומחלבות המספקות חלב למפעלים של מוצרי חלב, אשר פועלי החליבה בהן הם גויים – יש אומרים שיתכן כי ניתן להתיר את שתיית החלב אף כשנחלב ללא השגחת ישראל, אך למעשה, יש להעמיד משגיח שיבקר במחלבות מדי כמה ימים.
* חלב שנחלב על ידי גוי ביום טוב, בהשגחת ישראל כדין – מותר לשתותו ביום טוב, אך מנהג בני אשכנז לאסור את שתייתו, אלא אם כן נחלב ישירות לתוך מאכל כלשהו.
מֵהלכות הפרשת 'חלה'
* בארץ ישראל, אסור לאכול ממאפה הטעון הפרשת חלה לפני ההפרשה, אולם, בחוץ לארץ מותר לאוכלו, אך יש לשייר ממנו חתיכה אחת שממנה תופרש החלה.
* חכמינו ז"ל אסרו לקנות ולמכור בשבת. ובכלל זה, אסרו חכמים להקדיש חפץ בשבת לבית המקדש, כיון שהדבר דומה למקח וממכר, שהרי החפץ יוצא מרשותו ועובר לרשות הֶקדש. וכן אסרו להפריש תרומות ומעשרות ו'חלה' בשבת, כיון שההפרשה דומה להֶקדש. אולם, בצק שנילוש ביום טוב – כך שחובת ההפרשה חָלָה ביום טוב – התירו חכמינו ז"ל להפריש ממנו חלה ביום טוב.