יום שני י"ז בניסן תשע"ח
האם מותר להשתמש בשבת בבעלי חיים מאולפים?
מי שיש ברשותו בעלי חיים המאולפים לעשיית פעולות שונות שיש בהן איסור מלאכה – אסור לו מדאורייתא להורות להם בשבת לבצע פעולות אלו, משום מצוַת 'שביתת בהמתו'.
ויש שכתב שאף לאדם אחר אסור מדרבנן להורות לבעלי החיים לבצע פעולות אלו, בדומה לאיסור 'אמירה לגוי'; אולם, בשונה מאיסור אמירה לגוי, הכולל אף אמירה לגוי בערב שבת לעשות מלאכה בשבת, אין איסור להורות לבעלי חיים לעשות מלאכה אלא בשבת עצמה.
וכלב המאולף להדליק את האור במקרה שגנב פורץ הביתה – יש שהתיר להעמידו בבית לשם כך אף בשבת.
[ביאורים ומוספים דרשו שה, 22]
מדוע נוהגים שלא לרכב על אופניים בשבת?
כבר לפני למעלה ממאה שנה, נשאלו הפוסקים על אודות רכיבה על גבי אופניים בשבת, והשיבו לאיסור, אם משום שמצוי שהגלגל מתקלקל, ויש לחשוש שיבואו לתקנו בשבת; ואם מפני החשש שיצאו עם האופניים למקום שאין בו עירוב, או שיטלטלו את האופניִם עצמם ארבע אמות ברשות הרבים.
ויש שכתב שעל אף שהדבר מותר מן הדין, נוהגים בו איסור, וכן פשט המנהג בימינו. אולם בנוגע ל'תלת אופן' המיועד לילדים, או גלגיליות ('סְקֶטִים') – יש שכתבו שלא נהגו בהם איסור; אך יש מקומות שנהגו איסור אף בהם.
[ביאורים ומוספים דרשו, שה, 21]
איסור השימוש בבעלי חיים בשבת
חכמינו ז"ל אסרו לרכב בשבת על גבי בהמה, מחשש שמא הרוכב יתלוש ענף מעץ מזדמן לצורך הנהגת הבהמה, ויעבור על איסור מלאכת 'קוצר'. וכיון שגזרו חכמים כן, לא חילקו בגזירתם, ואסרו את הרכיבה אף במקום שאין בו עצים; וכן אסרו כל שימוש שהוא, בכל בעלי החיים, כגון להישען עליהם, או להתחכך בהם לצורך כלשהו.
וכן אסור לשבת על גבי דבר המונח על בעלי חיים, או לשבת בעגלה הנמשכת באמצעותם, וכדומה. אבל מותר לשבת בעגלה נפרדת המחוברת לעגלה הנמשכת באמצעות בעלי חיים, ובתנאי שבעלי חיים אינם של ישראל, ושהעגלה מונהגת בידי גוי.
[שו"ע שה, יח, משנ"ב סא, סב, סג ו־סז, ושעה"צ נח; ביאורים ומוספים דרשו, 28]