"וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְֹרָאֵל…" (שמות כ"ז, כ')
בחז"ל לא מופיע סדר הפרשיות בשלמותן רק פרשיות אחדות, אולם סיכום מספר פרשיות התורה מובא בחז"ל בזוהר (ויקהל דף רו:) ובתיקוני זוהר (תיקון יט דף לח.) שיש בתורה נ"ג פרשיות, ועל זה נאמר (שיר השירים ד',י"ב): "גן נעול אחותי כלה", והחיד"א (דבש לפי מערכת פ' אות ג) הביא בשם ס' קדמון מכת"י שסימנך (שמות ל"א, י"ח) לוחות 'אבן' גימטריא 'גן'.
ובראשונים פירטו את סדר הפרשיות בשלימותן, ראה רמב"ם (סוף אהבה בסדר התפילות לכל השנה ד"ה המפטיר בנביא) ובאבודרהם (סדר הפרשיות וההפטרות), ובאשכול (סי' כא) ובמחזור ויטרי (ח"ב הל' ספר תורה סי' תקכ"ב)
וידועה הקושיא איך חז"ל נקטו שיש נ"ג פרשיות, הרי לפנינו יש נ"ד פרשיות? ונאמרו בזה כמה תירוצים, והחיד"א (דבש לפי מערכת פ' אות ג) כתב שפרשת "ואתה תצוה" נחשבת פרשה אחת יחד עם פרשת תרומה.
והטעם שנחשבות לאחת, משום שאחז"ל (זוהר פ' פנחס דף רפו ומובא בבעל הטורים כאן) שאמר משה לה' לאחר חטא העגל (להלן ל"ב, ל"ב) "ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת", ולכן מתוך כל הפרשיות של חומש שמות, הפרשה היחידה שלא מוזכר משה רבינו היא פרשת 'תצוה', וכדי שלא יבלוט שיש פרשה שלמה מתוך החומש, שמשה לא מוזכר בה, שאין זה מכובד, לכן התחילו את הפרשה באות 'ו' "ואתה תצוה", לרמז לנו שבאמת ב' פרשיות אלו פרשה אחת הן, ובחלק של פר' תרומה הוא מוזכר בתחילת הפרשה.
והנה צ"ע מדוע דווקא במקום זה נשמט שמו של משה, ולא בחלק של פרשת תרומה בתחילת הציווי על המשכן? ועוד יש לעיין שהרי דבריו של משה שאמר "מחני נא מספרך" היו אחר חטא העגל, ובסדר פרשיות התורה, פרשיות תרומה תצוה הן לפני חטא העגל, וצ"ע.