בסעיפים הנלמדים היום מתחיל ה'חפץ חיים' בדיני איסור לשון הרע על עבירות שבין אדם לחברו. וכותב, כי אמנם בעניין זה יש פרטים רבים המשנים לפעמים את הדין, אבל ישנו פרט אחד שבו לא ייפול שום ספק שאסור, ומביא לכך דוגמה: כגון שרואה אדם מבקש מחברו שילוונו מעות, או שייטיב עמו בשאר טובות – ולא היטיבו, או שראה אדם שעובר על לאוין דבין אדם לחברו כגון נקימה ונטירה – בזה ודאי אינו שונה מעבירות שבין אדם למקום, ואסור לספר עליו. שהרי לא עשה לו שום רעה, וגם אין שום תועלת מכך שיספר את הדבר.
ביאור הדבר, שההיתרים שיש במקרים מסויימים לספר על אדם שחטא לחברו, הוא רק אם עשה לו רעה ממש, וכגון שגזלו או עשקו, וכן אם הזיקו וציערו וביישו, או עשה כן לאחרים, וכפי שהביא בבאמ"ח (כאן ס"ק ד) בשם רבנו יונה, שבכה"ג הותר לספר לאחרים כדי לעזור לנעשק, וכפי שיתבאר דין זה בכל גדריו לקמן (לשון הרע כלל י סעיף א). אבל דבר שהוא רק מניעת טובה, אסור לספר. גם ההיתר שמצינו לפעמים לספר לשון הרע מצד קנאת האמת, אינו שייך במניעת טובה, אלא רק בנזק של ממש שאדם עשה לחברו.
בביאורים ומוספים מציינים לגבי הדוגמה של אדם המסרב להלוות מעות לחברו, כי מבואר מדברי הח"ח שאם על ידי שיספר לאחרים יגרום שילוה לו, הרי זה נחשב לתועלת ומותר לספר לאחרים. שכיון שעל ידי כך יגרום לחברו לקיים מצוה המוטלת עליו, זה עצמו תועלת, וכפי שמבואר לקמן (לשון הרע כלל ד סע' ה) שמותר לספר שפלוני עבר עבירה, למי שיכול להוכיחו שיתקן דרכיו, וכן מדויק לקמן (לשון הרע כלל י באמ"ח ס"ק לב).
החפץ חיים כותב עוד, שכל-שכן אם מניעת הטובה היתה להמספר בעצמו, בוודאי אסור אחר כך לילך ולגנותו עבור זה, והעובר על זה, לבד שנכשל בעון לשון הרע, עוד נכשל בלאו ד"לא תטור". ואם מכוון בסיפור ההוא לנקום ממנו עבור זה ולפרסם את רוע לבבו לפני אנשים, עובר גם כן בלאו ד"לא תקום".
מדבריו מבואר, שרק אם אותו אדם שמנעו ממנו את ההטבה מספר על כך, עובר בלאו דלא תיטור. אולם בביאורים ומוספים מביאים כי יש שכתבו (שיעורי עיון) שנראה פשוט שאף אם קרוביו וידידיו יספרו בגנותו של פלוני או ינקמו בו על שלא היטיב לקרובם, ודאי שגם הם עוברים על לאו של לא תיקום ולא תיטור. ואף אדם זר שאינו מאוהביו או קרוביו של מי שמנעו ממנו ההטבה, אלא שמתקומם על כך ומחמת זה שונאו ואינו מוכן להיטיב לו – כתב בקהילות יעקב (ערכין סי' ד) שמדויק מדברי הראשונים, שיתכן שגם הוא עובר בכך על איסור נקימה ונטירה, ראה שם.