יום שלישי כ"ח בשבט תשע"ח
האם מותר ללבוש בשבת מעיל ניילון על גבי המעיל הרגיל?
כפי שלמדנו, לבישת בגד כדרך לבישה ברשות הרבים בשבת, אין בה איסור 'הוצאה'. וטעם הדבר משום שהבגד משמש את גוף האדם ונטפל אליו, ואין זה נחשב שהאדם נושא חפץ כלשהו ברשות הרבים.
והיתר זה הוא אף כשמטרת האדם בלבישת הבגד אינה כדי לכסות את הגוף ולהגן עליו, אלא כדי למנוע לכלוך או רטיבות מבגד אחר, וכגון לבישת מעיל גשם העשוי ניילון דק על גבי המעיל כדי להגן על המעיל מרטיבות.
ויש מהפוסקים שכתב שהיתר זה הוא רק כאשר בפועל הבגד מוסיף גם כיסוי או הגנה לגוף האדם, הגם שאין כוונה לכך, אך לבישת בגד באופן שאין בו כל תועלת לגוף, אינה נחשבת לדרך לבישה.
[שו"ע שא, יד, ומשנ"ב נב; ביאורים ומוספים דרשו, 42-44]
האם מותר לצאת בשבת עם נעליים עטופות בשקית?
אדם הנושא על בגדיו ברשות הרבים בשבת כיסוי כלשהו על מנת להיות מוגן מלכלוך או מגשם, ואין זה בגד שלובשים אותו כדרך לבישה – אם מטרתו היא להגן על גופו, וכגון שעוטף את נעליו בשקית בימות השלג כדי למנוע חדירת מֵי השלג עד לרגליו, הרי זה מותר, כיון שמטרת הכיסוי לשמש את הגוף, והוא נטפל אל הגוף למרות שאינו בגד ממש; אלא שצריך להדקו לגופו או לבגדיו באופן שלא יפול.
אולם, אם מטרת הכיסוי היא רק כדי להגן על בגדיו, וכגון שאין חשש שיחדרו מים לנעליו, ועוטף את נעליו בשקית רק במטרה להגן על הנעליים – הרי זה אסור, משום ששימוש זה של הגנה על הבגד, אינו הופך את הכיסוי לטפל לגוף או לבגד.
[שו"ע שא, יג-יד, משנ"ב מח, נא ו־נד, וביה"ל ד"ה אבל; ביאורים ומוספים דרשו, 43]
איזה כיסוי ניתן להניח על הכובע בשבת?
בהתאם לכל האמור לעיל, דנים הפוסקים בנוגע ליציאה לרשות הרבים בשבת עם כיסוי על הכובע, העשוי כמידת הכובע ומהודק אליו: יש אוסרים, משום שמטרת הכיסוי היא רק להגנת הכובע, ואינו דרך לבישה.
ויש מתירים, משום שלדעתם כיסוי זה נחשב כדרך לבישה. ויש מהם שכתב כי ברשות הרבים דאורייתא, או במקום שרגילים להסיר את הכיסוי מיד בהפסק הגשם, אין להקל. ועטיפת הכובע בשקית – לכל הדעות אינה דרך לבישה.
ואשה שעוטפת את ראשה בכיסוי כדי למנוע רטיבות מראשה או משערותיה – אף שכיסוי זה מטרתו לשימוש הגוף, אין להקל בדבר, כיון שבנוגע לאשה, גדול החשש שתסיר את הכיסוי מיד בהפסק הגשם, ותטלטלנו בידה.
[משנ"ב שא, נה; ביאורים ומוספים דרשו, 44-45]