היום נלמד: שפיכת מים מתוך כלי וב'כח גברא'
יום שלישי י"ז באלול תשע"ו
האם ידיו של אדם נחשבות כ'כלי' לנטילת ידים?
כפי שלמדנו, נטילת ידים צריכה להעשות בכלי. ויכול אדם ליטול את ידי חבירו בכלי, אך ידיו אינן נחשבות כ'כלי' לגבי חבירו, ולכן אם כינס מים בחופניו ושפכם על ידי חבירו, אין זו נטילה; (וראה להלן לגבי הנוטל ידיו בכלי ושופך את המים שבידיו על ידי חבירו). אולם, אם כמה אנשים נוטלים את ידיהם כאחת, והאחד מניח את ידו תחת ידי חבירו, הגם שהמים פגעו תחילה בידים העליונות, מועילה הנטילה גם לידים התחתונות. ובנטילה באופן זה צריך לכתחילה שתהיה כמות של רביעית עבור כל יד מידי הנוטלים. [סעיף ו וס"ק ל; ביאורים ומוספים דרשו, 37 ו־38]
הנוטל יד אחת ושופך את המים שבידו על היד האחרת - האם זו נטילה כשֵׁרה?
אם נטל ידו אחת ברביעית מים מתוך כלי, ונשארו מים בידו, ושפכם על ידו האחרת - לדעת רוב הפוסקים הנטילה פסולה, משום שאת היד השניה לא נטל בכלי, ולדעת רבנו תם הנטילה כשֵׁרה, כיון שתחילתה בכלי; ויש אומרים שלדעתו אף אם אדם נטל ידיו בכלי ושופך את המים שבידיו על ידי חבירו, הנטילה כשֵׁרה, כיון שתחילתה בכלי. ואין להקל בכך אלא בשעת הדחק, ורק בשפיכת הנוטל עצמו מידו האחת על היד האחרת; ואם מזדמנת לו לאחר מכן האפשרות ליטול כדין, יטול שנית, אך ללא ברכה. ויש אומרים שאף בדיעבד אין זו נטילה. [סעיף ו, ס"ק ל, לד ו־לה, וביה"ל ד"ה ורבנו]
שפכת מים על השיש ומשם הגיעו אל ידיך שבכיור - האם זו נטילה כשֵׁרה?
בנטילת ידים צריך שהמים יישפכו על ידי הנוטל בכח אדם, ובלשון הפוסקים: 'כֹּחַ גַבְרָא'; ולכן, אם שופך מים מתוך כלי, ומניח את ידו במרחק ממקום השפיכה, הנטילה פסולה, שהרי במקום זה המים אינם זורמים מכח השפיכה, אלא זורמים מעצמם כפי טבע המים. אולם אם מניח ידו בסמוך למקום השפיכה, במקום שקיימת מרוצת המים מכח השפיכה, הרי זו נטילה כשֵׁרה. ויש לשים לב להלכה זו גם בנטילה רגילה - לשפוך במקום ובאופן שהמים יגיעו לכל שטח היד בכח השפיכה, ולא מתוך זרימה עצמונית. [סעיף ז וס"ק לו-לז ושעה"צ ס"ק לו; ביאורים ומוספים דרשו, 41-43]