בסעודה שמשתתפים בה מספר אנשים - האם הגדול שבהם נוטל את ידיו ראשון? • בסעודות מרובות משתתפים - ראוי שכל אחד יברך 'המוציא' לעצמו • וגם: האם ניתן לברך 'אשר יצר' בין שתי השפיכות בנטילת ידים?
יום ראשון כ"א בתשרי תשע"ז
בסעודה שמשתתפים בה מספר אנשים - האם הגדול שבהם נוטל את ידיו ראשון?
כשכמה אנשים אוכלים סעודה יחד, ראוי שאחד מהם יוציא את כולם בברכת 'המוציא', מפני ש"ברָב עם הדרת מלך". ואף שצריך משום כך להמתין עד שכולם יטלו ידיהם, אין בכך חשש 'הפסק' בין הנטילה לסעודה, כיון ששהייה זו היא לצורך הסעודה. וראוי שהגדול שבכולם יוציאם בברכתו, וכן שיטול את ידיו ראשון. ויש אומרים שהגדול שבהם יטול ידיו אחרון, כדי שלא יצטרך להמתין זמן רב בין הנטילה לסעודה, דהיינו עד שיטלו כולם ויוציאם בברכתו. [ס"ק ה-ו; ביאורים ומוספים דרשו, 9 (ובהרחבת המקור)]
בסעודות מרובות משתתפים - ראוי שכל אחד יברך 'המוציא' לעצמו
בסעודות מרובות משתתפים, ראוי שכל אחד יברך 'המוציא' מיד לאחר נטילת ידים, ולא ימתינו עד שאחד יוציא את כולם בברכתו, משום שאם ימתינו, יארך הדבר זמן רב, ובינתיים עלולים הנוטלים הראשונים להסיח דעתם או לדבר; וגם ההמתנה עצמה אינה ראויה, כיון שלכתחילה אין לשהות בין הנטילה לסעודה יותר מכדי הילוך עשרים ושתים אמה (10.56-12.68 מטרים, לשיטות השונות). ובאופן זה - שכל אחד מברך לבדו - לכל הדעות (ראה לעיל) הגדול שבמשתתפים נוטל ידיו ראשון. [ס"ק ה; ביאורים ומוספים דרשו, 10]
האם ניתן לברך 'אשר יצר' בין שתי השפיכות בנטילת ידים?
כפי שלמדנו אתמול, הנצרך לברך ברכת 'אשר יצר' בעת נטילת ידים לסעודה, אינו יכול ליטול ולברך 'אשר יצר' ואחר כך 'על נטילת ידים', כיון שמפסיק בין הנטילה לברכתהּ. ואף השופך פעמיים בנטילת ידים - אינו רשאי לברך 'אשר יצר' לאחר השפיכה הראשונה, ו'על נטילת ידים' לאחר השפיכה השניה, כיון שבימינו שופכים רביעית (86.4-150 מ"ל, לשיטות השונות) ויותר בבת אחת, ובכך כבר נטהרות הידים, והשפיכה השניה היא רק לחומרא, ונמצא אפוא שמפסיק בין הנטילה לברכתהּ. [ס"ק ג]