יום ראשון כ"ד באדר תשע"ח
בגד שאין בו לכלוך – האם מותר להשרותו במים בשבת?
כפי שלמדנו, כחלק מפעולות הכביסה האסורות בשבת, אסור להשרות בגדים במים, או להרטיבם. לדעת רוב הראשונים, האיסור מדאורייתא בהשריית הבגד ובהרטבתו, הוא רק בבגד שיש עליו לכלוך כלשהו, משום שהמים גורמים להסרת הלכלוך; אבל בגד שאינו מלוכלך, אף אם אינו נקי לחלוטין, דהיינו שהוא משומש, והושחר מעט מחמת השימוש – מדאורייתא מותר להשרותו ולהרטיבו, אלא שחכמינו ז"ל אסרו זאת מחשש שלאחר מכן יסחט את הבגד.
ולכן, באופן שאין חשש לסחיטה – דהיינו שמדובר בבגד שאין מקפידים שלא יהיה ספוג במים, כגון סמרטוט, או שמרטיבו רק במעט מים – אין איסור בהשרייתו ובהרטבתו אף מדרבנן. וראה עוד להלן.
[שו"ע שב, ט, ומשנ"ב מג-מז]
האם יש איסור לכבס בגד נקי לחלוטין?
בהמשך לאמוּר, יש מהראשונים שסוברים שגם בגד שאינו מלוכלך, אסור מדאורייתא להשרותו במים, או להרטיבו. ונחלקו הפוסקים בנוגע לדעת השולחן ערוך - אם פוסק כדעה זו, או כדעה הראשונה האמורה לעיל; והרמ"א הביא את שתי הדעות. ומאחר והמחלוקת היא בנוגע לאיסור דאורייתא, יש להחמיר; אך בשעת הצורך ניתן להקל כדעה הראשונה, שהיא דעת רוב הראשונים.
ואם כוונתו בהשריית הבגד או בהרטבתו לנקותו – הדבר אסור לכל הדעות. ואם הבגד צח ונקי לחלוטין, כגון בגד חדש, ואין כל תועלת בכביסה – יש אומרים שלדעה המחמירה, אסורה ההשרייה וההרטבה אף בבגד זה; אך לדעת כמה מהאחרונים, כיון שאין כל תועלת בכיבוסו של בגד זה, אין בו איסור כיבוס כלל.
[שו"ע שב, ט, משנ"ב מו ו־מח, וביה"ל ד"ה שיש; ביאורים ומוספים דרשו, 48-49]
האם מותר לשטוף בשבת 'מוצץ' מלוכלך?
כפי שלמדנו, בגדים העשויים מקשה אחת של חומר סינתטי, לדעת פוסקים רבים דינם כדין בגדי עור, שאין איסור להשרותם במים בשבת, או להרטיבם, אך אסור לכבסם, כלומר, לשפשפם ולהדיחם בידים כדרך כיבוס.
ופִטְמָה של בקבוקי תינוקות ו'מוֹצֵץ', העשויה מגומי או מסיליקון, שהתלכלכה – יש אומרים שמותר לרוחצה ולשפשפהּ, כיון שהלכלוך אינו בלוע בה, (אך אין לנקותה מכתמים הספוגים בה); ויש אומרים שדין הפטמה כבגד עור, ומותר לשוטפה תחת זרם מים, אך אסור לשפשפהּ.
וכפפות גומי – יש שהתיר להשתמש בהן בעת שטיפת כלים, הגם שהן נשטפות במים; ויש שהתיר זאת רק במקרה הצורך, כגון למי שיש פצעים בעור ידיו; ולכל הדעות אסור לשפשף את הכפפות כדי לנקותן.
[ביאורים ומוספים דרשו שב, 47; וראה ארחות שבת יג, הע' ט]