היום נלמד: נטילת ידים בכלים שונים
יום שני ט"ז באלול תשע"ו
האם ניתן ליטול ידים בתיק או בסל קניות?
כפי שלמדנו, כלי שאינו עומד בפני עצמו, וללא תמיכה המים נשפכים מתוכו - פסול לנטילה, כיון שמצד עצמו אינו מכיל מאומה, וכלי שאינו מכיל רביעית (86.4-150 מ"ל, לשיוטת השונות) מים פסול לנטילה. ואם מדובר בכלי שהדרך לייצרו כך, ונועד לשמש בצורה זו - הריהו כשר לנטילה. ואם התקין לכלי מושב והוא מכיל רביעית מים ללא תמיכה - הריהו כשר לנטילה אף אם לא נועד מלכתחילה לשימוש בצורה זו, ובתנאי שנועד לשמש ככלי קיבול למים. אולם, תיק, סל קניות, וכיוצא בהם, אשר אינם מיועדים למים, אף אם התקין להם מושב והם מכילים רביעית מים ללא תמיכה (כשהם פתוחים) - פסולים לנטילה. [סעיף ד-ה וס"ק יט ו־כב]
באיזה אופן ניתן ליטול ידים ב'תֵּיוֹן' עם זרבובית?
כלי ששפתו האחת גבוהה מחברתה, וכגון שיש לכלי 'פִּייה' הנמשכת כלפי מעלה או כלפי מטה - יש אומרים שאין ליטול ידים אלא דרך הצד הנמוך יותר, משום שהחלק הגבוה של הכלי אינו מכיל רביעית, שהרי אין דופן כי אם בצדו האחד. ויש מתירים. ויש מהמחמירים שמקֵלים בכלי שיש לו זרבובית, דהיינו פִּייה הנמשכת כלפי מעלה, כמצוי בקומקומי תֵּה ('תֵּיוֹנִים') - ליטול דרך פתח הזרבובית, משום שהיא סגורה ומכילה את המים; אולם יש שמחמירים אף בזה. ויש שכתב שהגם כי רבים נהגו להקל, כיון שהדבר שנוי במחלוקת, אין ליטול אלא דרך השפה הנמוכה שבכלי. [ס"ק כד; ביאורים ומוספים דרשו, 32-33]
על מה צריך להקפיד כשנוטלים ידים בכלי עם ברז?
כלי שבתחתיתו קבוע ברז, ניתן ליטול בו ידים בין דרך הפתח העליון של הכלי ובין דרך הברז. ויש להקפיד גם על אפשרות סגירה הרמטית של הברז, וכן שהברז יהיה מחובר לכלי בצורה הרמטית שאינה מאפשרת זליגה של מים אל מחוץ לכלי, שאם לא כן, עשוי הכלי להפסל מנטילה בין דרך הפתח העליון ובין דרך הברז, כדין כלי שיש בו נקב (ראה תקציר לאתמול). וכשנוטל דרך הפתח העליון - צריך להקפיד שהברז יהיה סגור באותה שעה. וכשנוטל דרך הברז - צריך להקפיד לכתחילה שהמים יכסו בשפיכה אחת את כל היד, וכן לפתוח את הברז מחדש בכל שפיכה. [סעיף ה וס"ק כה, כו ו־כח; ביאורים ומוספים דרשו, 36]