היום נלמד: 'דבר שטיבולו במשקה'
יום שני ט' באלול תשע"ו
האם צריך ליטול ידים לפני אכילת 'קוגל' אטריות עם מלפפון חמוץ?
כפי שלמדנו, 'דבר שטיבולו במשקה', צריך ליטול ידים לפני אכילתו. ויש שנהגו להקל בכך, אך לדעת רוב הפוסקים אין להקל בכך כלל. וחובת הנטילה היא אף כשמשקה נוגע רק בקצה המאכל, ואף כשידיו אינן נוגעות במשקה; אולם, בתבשיל שאין הדרך לנגוע בו אלא לאוכלו בכף או במזלג - אין צורך ליטול ידים. ויש שכתב שאם המאכל בא כ'טָפֵל' למאכל אחר - כגון שאוכל מלפפון חמוץ הרטוב מהמים שהיה שרוי בהם יחד עם 'קוגל' אטריות - אין צורך ליטול ידים. [סעיף ד וס"ק כ ו־כו; ביאורים ומוספים דרשו, 30]
אתה אוכל לחם טבוּל ב' יוֹגוּרְט' - האם אתה צריך ליטול ידים?
כפי שלמדנו, מאכל 'שטיבולו במשקה' אך המשקה שעל גביו קרוש - אין צורך ליטול ידים לפני אכילתו. ומסיבה זו אין צורך ליטול ידים כשטובלים את המאכל במלח, הגם שמקור המלח מן המים, שהרי המלח מוצק. וכן הטובל מאכל ב'יוֹגוּרְט', שמנת וכיוצא בהם, או המורח על מאכל גבינה או חמאה - אינו צריך ליטול את ידיו. אולם, אם מנער את היוגורט והופכו לנוזלי, וטובל בו מאכל, צריך ליטול את ידיו לפני אכילתו. וכן אם ממיס חמאה עד שהופכת לנוזל, וטובל בה מאכל, צריך ליטול את ידיו. [ס"ק טז ו־יח; ביאורים ומוספים דרשו, 27]
האם צריך להסיר את הטבעת לפני נטילת ידים ל'דבר שטיבולו במשקה'?
נטילת ידים לפני אכילת 'דבר שטיבולו במשקה', אין מברכים עליה 'על נטילת ידים', ויש שחולק על כך, אך המנהג שלא לברך. ואופן הנטילה עצמה, כנטילת ידים לפני אכילת לחם. וכן אין להפסיק בדיבור בין הנטילה לאכילה. ויש שכתב שאין להקפיד בנטילה זו על דיני חציצה, ולכן אין אשה צריכה להסיר את טבעתה לפני הנטילה. ויש שהסתפק אם ניתן להקל לכתחילה ולעטות כפפות, או לכסות את הידים בשקית וכדומה, במקום ליטול ידים; ויש שכתב שאין להקל בדבר. [ס"ק כ ושעה"צ ס"ק כב; ביאורים ומוספים דרשו, 31 ו־34]