היום נלמד: יציאה ממקום האכילה
יום חמישי ט"ו בכסלו תשע"ז
אתה אוכל באולם ענק - האם מותר לך לעבור לצדו השני של האולם?
כפי שלמדנו אתמול, אסור לצאת ממקום האכילה כי אם בתנאים מסוימים, והיציאה עשויה להחשב כהפסקת האכילה ולחייב ברכות נוספות לפני המשך האכילה. אולם, שינוי מקום באותו החדר - גם אם מדובר באולם ענק - מותר לכתחילה, ואינו מחייב כל ברכה שהיא. וזאת, אף אם אינו רואה ממקומו השני את מקומו הראשון מחמת שיש חפץ המסתיר את הראייה, כגון במה גבוהה, או אף מחיצה ניידת. ומאידך, אם רואה את מקומו הראשון, רשאי לצאת אף מחדר לחדר, הגם שלא היתה דעתו לכך בשעת הברכה (ראה תקציר לאתמול). ויש שכתבו שדי בכך שיראה חלק מִפְּנִים החדר שבו אכל, ויש שהסתפק שמא צריך שיראה חלק ממקום האכילה עצמו. [סעיף א וס"ק ט ו־יב; ביאורים ומוספים דרשו, 7 ־ו12]
האם מותר לצאת לחדר המדרגות באמצע האכילה?
כפי שלמדנו אתמול, מי שהיתה דעתו בשעת הברכה לצאת מחדר לחדר באמצע האכילה, רשאי לעשות כן; והרגיל לצאת מחדר לחדר, נחשב כאילו היתה דעתו לכך. ויציאה למרפסת שאינה מקורה - נחלקו הפוסקים אם נחשבת כיציאה מחדר לחדר, ויש שהסתפק בדבר; אולם מרפסת שחלקה מקורה וחלקה לא, נחשבת כולה כמקום אחד, ומותר לעבור לכתחילה מחלקה האחד לשני. ויציאה לדירה אחרת בבנין משותף - יש אומרים שנחשבת כיציאה מחדר לחדר, ויש אומרים שנחשבת כיציאה מבית לבית (ראה תקציר לאתמול). ויש מהמחמירים שהחמירו אף ביציאה לחדר המדרגות, ויש שהקלו בחדר המדרגות, מכיון שיש לכל דייר חלק בו. ויש שהסתפק אף לענין חדרי פנימיה, אם הם נחשבים כשני חדרים או כשני בתים. [ביאורים ומוספים דרשו, 10-11]
אדם נוסף האוכל אתך עשוי למנוע ממך חיוב ברכה! כיצד?
כפי שלמדנו אתמול, במקרים מסוימים עשויה היציאה ממקום האכילה להחשב כהפסקת האכילה; אולם, אדם האוכל יחד עם אנשים אחרים, וביציאתו נותר במקום לפחות אחד מהם - אין היציאה נחשבת כהפסקת האכילה, ובשובו למקום רשאי להמשיך באכילתו ללא ברכה. ואף ילד שנותר במקום מועיל לענין זה, ויש שכתב שדווקא מגיל שש ומעלה. ואם זה שנותר במקום בֵּרך ברכה אחרונה על אכילתו, או שאף הוא יצא לאחר מכן ממקום האכילה, וכן אם אין לו כל שייכות לזה שיצא מהמקום, אלא רק במקרה אכלו שם יחד - אין האדם הנותר מועיל להחשיב את אכילתו של היוצא כבלתי מופסקת. ויש שכתב שבני אותה ישיבה האוכלים יחד נחשבים כשייכים זה לזה אף כשאין להם קשר זה עם זה. [סעיף ב, וס"ק יד-טו; ביאורים ומוספים דרשו, 5, 15 ו־16; וראה שם, 4]