במצות הדלקת נרות שבת חייבים הן האנשים והן הנשים, אולם היא מוטלת בעיקר על הנשים, כיון שהן מצויות בבית ועוסקות בצרכיו; וכן מטעם שאשה – חוה – כיבתה 'נרו של עולם', כלומר, שגרמה מיתה לאדם הראשון בכך שהחטיאה אותו בעץ הדעת, והנשים מתקנות זאת בהדלקת הנר. ובשם האריז"ל כתבו שראוי כי הבעל יכין את הנרות להדלקה; ואם הוא חפץ גם לקיים בעצמו את מצות ההדלקה – כתב בשו"ע הרב שטוב שידליק בחדרים האחרים; וכן הורה הגרי"ש אלישיב בזמננו – שהאשה תדליק את הנרות את אור החשמל במקום הסעודה, והבעל ידליק – אם הוא חפץ בכך – את האור בחדרים האחרים, או יוסיף אור במקום הסעודה. וכשההורים אינם בבית – הורה הגרש"ז אויערבך שהבנות הגדולות קודמות לבנים; והגרי"ש אלישיב הוסיף שאף כשהאב בבית, הבנות קודמות לו, כיון שאף הן מצויות בבית ועוסקות בצרכיו, אלא אם כן מדובר בבנות נשואות, שאינן אלא אורחות; ולדעת הגר"נ קרליץ יתכן שהאב קודם לבנותיו. [שו"ע רסג, ב-ג, ומשנ"ב, יא-יב; ביאורים ומוספים 'דרשו', 16-17]
הדלקת נרות שבת על ידי האשה ושאר בני הבית
כתבו לנו תגובה, מבטיחים לקרוא ולהגיב לכם חזרה
פוסטים נוספים
