עד היכן חייבים לכוון בקריאת שמע, לפי השיטה הכי מחמירה?

י"ד חשון- סימן ס"ג סעיף ד'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

עד היכן מעכבת הכוונה בקריאת שמע ?

האם צריך להעיר אדם ישן כדי שיכוון בקריאת שמע?ומה יעשה אדם שעוסק במלאכתו ורוצה לקרוא קריאת שמע?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן ס"ג סעיפים ד' – ט']  

כוונת פסוק ראשון שבקריאת שמע

אומר השולחן ערוך, כוונת פסוק ראשון שבקריאת שמע, מעכבת, ולכן, אדם שקרא קריאת שמע ולא כיוון בפסוק ראשון, לא יצא ידי חובתו, וצריך לחזור שוב ולקרוא קריאת שמע, ואמירת 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד', ודאי שהיא בכלל כוונת פסוק ראשון, ואדם שלא כיוון באמירה זו, צריך לחזור ולקרוא קריאת שמע, ומביא המשנה ברורה, שיש מחמירים, שגם עד 'על לבבך' הכוונה מעכבת, ואף על פי שלמדנו לעיל שאסור לומר 'שמע שמע' פעמיים, ולכן אסור לקרוא קריאת שמע פעמיים משום שזה נראה כשתי רשויות, בכל זאת אומר המשנה ברורה, שיקרא בלחש, ואין בזה בעיה של שתי רשויות.

קריאת שמע כשהוא מתנמנם

אדם שהיה ישן, צריך להעיר אותו כדי שיכוון בפסוק ראשון של קריאת שמע, אבל מהפסוק ראשון והלאה, לא מצערים אותו כדי שיהיה ער ממש, אלא אפילו כשקורא אותה מתנמנם, יצא, כיוון שהכוונה בשאר קריאת שמע אינה מעכבת, ולכאורה, לפי היש מחמירים, צריך להיות ער עד 'על לבבך', ומשם והלאה הכוונה אינה מעכבת, אבל אמירה כן מעכבת, והוא צריך לומר.

התעסקות בדברים אחרים בשעת קריאת שמע

בשעה שאדם קורא קריאת שמע, לא ירמוז בעיניו, לא יקרוץ בשפתיו, ולא ייראה באצבעותיו, כיוון שכתוב 'ודברת בם', דרך קבע ולא דרך עראי, ואמנם דברי השולחן ערוך נאמרו לגבי פרשה ראשונה של קריאת שמע, אבל המשנה ברורה מביא, שיש מחמירים שגם בפרשה שנייה שקריאת שמע, הדין הוא, שלא ירמוז בעיניו או יקרוץ בשפתיו או ייראה באצבעותיו, אבל כאשר מדובר בדבר מצוה, אפשר להקל בפרשה שנייה, וכתוב בביאור הלכה, שאדם שרגיל בשאיפת טבק, ובלי זה קשה לו לכוון, אז בפרשה ראשונה אסור לו לשאוף טבק, כי אסור לעשות שום מלאכה או תנועה בפרשה ראשונה, משום שהיא עיקר קבלת מלכות שמים, אבל בפרשה שנייה מותר לו לשאוף טבק אם הדבר מאוד נחוץ לו.

קריאת שמע בשעה שעוסק במלאכתו

אדם שהיה עוסק במלאכה ורוצה לקרוא קריאת שמע, יפסיק את מלאכתו ויקרא, ואדם הנמצא בראש הבניין או האילן, אינו צריך לרדת משם, אלא יכול לקרוא שם קריאת שמע, ויכוון לבו, ואדם שיש לו משא על גבו, קורא קריאת שמע, וזה לא נחשב קריאת עראי, אבל לא יעשה שום פעולה תוך כדי הקריאה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן