הרב צבי וינברג
"הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר כַּאֲשֶׁר הָרַגְתָּ אֶת הַמִּצְרִי" (שמות ב', י"ד)
וברש"י מביא ממדרש (שמות רבה א, כט), "הלהרגני אתה אומר" – מכאן אנו למדים שהרגו בשם המפורש. ובגור אריה מבאר שמדיוק הפסוק "הלהרגני אתה אומר" למדו חז"ל שהרגו בשם המפורש, דאל"כ היה צ"ל "הלהרגני אתה מבקש".
בספר 'זכר דוד' (לרבי דוד מודינא זצ"ל מאמר א' עמ' תרנז) מביא מספר 'עמק המלך', שכל גוי שהיה מרים ידו על רבי יהודה החסיד היה מתגייר, ע"כ. ומבאר שם, דכיון שהיה יודע ומכיר ברוחב בינתו וברוח קדשו, ניצוץ הקדושה שבו היה מטהרו ומביאו לקדושה.
וחשבתי לבאר זאת ע"פ מה שכתב רבי יהודה החסיד (ספר חסידים אות תפד) "שעל ידי שם המפורש אפשר להפוך לב רבים להיות יראי שמים". וא"כ אפש"ל שהיה רבי יהודה החסיד עושה כן על ידי שם המפורש ומקרבו לקדושה. [ועיין בספר נתיב מצוותיך נתיב היחוד שביל ו' אות ג].
(קב ונקי)