אחרי איזה ברכה אסור לענות אמן?

א' חשון- סימן נ"ט אמצע סעיף ד' "ולא יענה"- סימן ס' סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה המקור לנוסח 'אהבה רבה' ?

האם מותר לענות אמן לאחר 'הבוחר בעמו ישראל באהבה'?ומדוע הברכה השנייה של ברכת קריאת שמע אינה פותחת בברוך?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן נ"ט סעיף ד' (בסופו) –  סימן ס' סעיף א']  

עניית אמן לאחר 'הבוחר בעמו ישראל באהבה'

אומר השולחן ערוך, כאשר השליח ציבור מסיים, 'הבוחר בעמו ישראל באהבה', אסור לקהל לענות אמן, ובטעם הדבר מבאר המשנה ברורה, משום שברכה זו היא ברכת קריאת שמע, וכשם שאסור להפסיק בין ברכת המצוות לעשיית המצוה, וכן כשם שאסור להפסיק בין ברכת הנהנין לבין אכילת המאכל, כך אסור להפסיק בברכה זו לעניית אמן, ואומר הרמ"א, עיין לקמן בסימן ס"א, ומבאר המשנה ברורה ששם מבואר, שיחיד שסיים ברכת 'הבוחר בעמו ישראל באהבה' לפני 'שמע ישראל', והוא שומע את השליח ציבור שמסיים גם הוא ברכה זו, מותר לאותו יחיד לענות אמן, ואף על פי שהוא מפסיק בין ברכת המצוה של שמע ישראל לבין עשיית המצוה, מבאר המשנה ברורה, שאמנם ברכות אלו נקראות 'ברכות קריאת שמע', אבל זה לא מדויק, כי זה לא ברכות קריאת שמע באמת, זה לא ברכת המצוות, והראיה, שלא מברכים 'אשר קדשנו במצוותיו וציוונו לקרוא את שמע', אלא מברכים ברכה כללית, והברכות הם ברכות בפני עצמם, אלא שחז"ל הסמיכו אותם לקריאת שמע, ולכן מותר ליחיד לענות אמן לאחריהם, ובכל זאת מסיים המשנה ברורה ואומר, שיותר טוב שאדם לא יגיע למצב הזה שהוא כבר סיים את הברכה והוא שומע את השליח ציבור שמסיים אחריו ברכה זו והוא צריך לענות אמן, אלא ימתין לשליח ציבור בסוף הברכה, ויסיים יחד איתו.

נשתתק השליח ציבור באמצע ברכות קריאת שמע

בזמנים ההם שהיו כאלו שנוהגים, שהשליח ציבור מוציא את הרבים ידי חובתם בברכות קריאת שמע, אם קרה שהשליח ציבור השתתק ואינו יכול להמשיך הלאה, וצריך להביא מישהו אחר במקומו שימשיך להוציא את הרבים ידי חובתם בברכות קריאת שמע, הדבר תלוי, אם השליח ציבור אוחז לפני 'קדוש קדוש קדוש', השליח ציבור שבא במקומו צריך לחזור להתחלה, אבל אם השליח ציבור אוחז אחרי 'קדוש קדוש קדוש', השליח ציבור שבא במקומו יתחיל מתחילת הקטע ולא יחזור להתחלה, כיוון שמקדוש קדוש זה מוגדר כברכה נפרדת.

נוסח הברכה השנייה של קריאת שמע

שיטת השולחן ערוך היא, שבבוקר מתחילים את ברכת קריאת שמע השנייה 'אהבת עולם' ולא 'אהבה רבה', ומנהג האשכנזים לומר 'אהבה רבה', וזה על פי הפסוק 'חדשים לבקרים רבה אמונתך', ובכל מקרה זה לא מעכב, ואיך שאומרים זה מועיל, וברכה זו אינה פותחת בברוך, משום שהיא סמוכה לחברתה 'יוצר אור'.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן