התבוננות וחשבון נפש

שאלה

שלום הרב…
יש לי שאלה-
אני בזמן האחרון שומעת הרבה על התבוננות, חשבון נפש יומי.
גם מהספר מסילת ישרים שכתוב בו על קניית מידת הזהירות. לעשות חשבון נפש כל יום.
אני פשוט לא מצליחה להבין איך עושים את זה בפועל. הרב יכול להסביר בצורה טכנית ומעשית מה עושים?

אני אמורה לכתוב כל מעשה שעשיתי באותו ולהחליט אם הוא רע או טוב? זה פשוט לא ייגמר
או שרק מצוות שעשיתי או לא עשיתי?
ואם כן אז איך אני יודעת לקבוע בדיוק מה רע ומה טוב?
למשל חברה שלי עשתה משהו שהיה אמור להכעיס אותי והתאפקתי ולא אמרתי לה מילה ולא כעסתי בכלל. מצד אחד זה טוב, מצד שני- יכול להיות שהייתי אמורה להגיד לה משהו? ואם כן אז איך?
יש הרבה מעשים וסיטואציות מורכבות בחיים. איך אני יודעת לפעול על פי התורה? (כמובן שללמוד תורה.. אבל לימוד תורה זה הרבה שנים ואני מחפשת תשובה למה שקורה כרגע… מה אני יכולה לעשות עכשיו)

תודה הרב!

תשובה

שלום וברכה

כל הכבוד לך על הרצון האמיתי להתקדם בחיים, ואכן קשה מאד להתקדם בלי חשבון הנפש, בדיוק כמו שסוחר שאינו עושה מאזן יפשוט את הרגל.

כפי שאת חשה באמת בלתי אפשרי להשתלט על הכל, ולכן האדם חייב לשבת עם עצמו לנסות לבדוק איזה נקודה הוא רוצה לעבוד על עצמו להשתפר, ולנסות ליצור לעצמו טבלה התקדמות, ולבנות יעדים נכונים.

כל אחד מכיר את עצמו, ויודע מה הדבר שהוא חלש בו, הדבר שהוא הכי היה רוצה להשתפר בו, או אחד מהדברים הללו, והוא בוחר מטרה אחת, ומגדיר לעצמו יעדים.

לדוגמא אדם שמרגיש שהוא פוגע בחברים יותר מדי, מתחיל עם יעד שכל יום לנסות להתאפק פעם אחת, או שעה אחת ביום שבו אני לא פוגע בשום פנים ואופן.

לאחר שבוע שהמאזן חיובי הוא יכול לעלות דרגה, אחר תקופה ארוכה של שנה או לפחות כמה חודשים ניתן לקחת יעד נוסף כגון חיזוק בתפילה, וכן הלאה.

מצד שני במאזן ניתן לרשום נפילה מאד גדולה וקשה, כלומר בסוף היום לחשוב האם היה משהו מאד מאד שלילי שנכשלתי בו, וגם אותו לרשום, ולנסות לעשות משהו חד פעמי שיתקן את המקרה.  עצם הרישום יסייע לנו להמנע מנפילות, וגם להגביר את המודעות לענין.

המסילת ישרים אכן עומד על הפרדוקס שציינת שלא תמיד אנחנו יודעים מהו המעשה הטוב והנכון, ולכן הוא כותב שצריך לעשות שני מבחנים, חשבון הנפש בשעת מעשה, להשתדל לחשוב לפני התגובה, או לפחות מיד לאחר התגובה. וחשבון הנפש נוסף לאחר זמן למשל לפני השינה, לחשוב שוב על כל הצדדים מה טוב ומה לא, ולהגיע להכרעה מה היה עדיף לעשות וכיצד.

יש אפשרות למשל לקחת דף ולכתוב בטור ראשון את כל הצדדים שכן, ואח"כ לכתוב בטור השני את כל הצדדים שלא, וכך להגיע להכרעה.

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א