בעיות עם השכן

שאלה

יש לי בבניין שכן בעייתי.
כל השכנים כבר רבו איתו כולל אנחנו וחמותי
מאז למדנו להתעלם ואפילו לא להגיד לו שלום. מדובר באדם דתי סביב גיל 40
נשוי עם ילדים. אבל עם כל הכבוד אדם שמתנהג כך רק מבייש את הלבוש שלו.

אנחנו קומת קרקע והוא מעלינו. כבר כחודש שכל פעם יש לכלוכים חדשים בגינה… עטיפות, ניירות, קיסמים וכל טוב.. בהתחלה חשבתי שאולי מדובר בטעות. אבל כל יום אנחנו מקבלים "מתנה" חדשה.

אני רוצה לדעת איך אני יכולה להתמודד עם זה בצורה הכי טובה
אני בחופשת לידה וכל הזמן בבית.
בעלי כבר רב איתו בעבר

ואנחנו אנשים עסוקים והדבר האחרון שאנחנו מחפשים זה לשון הרע וריבים. לא מפחד כמובן אלא מרצון להיות במקום גבוה יותר וטוב יותר לנפש.
רוצה להזין את הנפש בטוב ולא בשטויות.
אשמח לעצה איך להתמודד איתו?

תשובה

שלום וברכה

אין לנו שום אפשרות לשנות את הזולת, וגם אין לנו אפשרות לבחור שכנים, ברגע שאנחנו משלימים עם המציאות ומבינים שלא נוכל לשנות אותו, ואת הרקע ממנו הוא בא, את מה שהוא עבר בחיים, סגנון החיים שהוא התרגל אליו, דבר ראשון לנו נהיה טוב, ואנחנו גם נעשים אנשים יותר טובים יותר מכילים, תחשבי שאת גרה במקום שהרוח מעיפה מפעם לפעם לכלוכים, וזה הדירה יש בה בודאי הרבה מעלה, ויש גם חסרון אחד שהרוח מעיפה דברים, וצריך בבוקר לטרוח קצת.

בכל בוקר כשאת מנקה את החצר מדברים שלא את זרקת, את זוכה במצוה עצומה, וכשאת אומרת לעצמך זה בסדר אני מקבלת ומכילה את הזולת איך שהוא וחושבת על הדברים החיובים והמעלות של השכן, את גורמת לעצמך גם שלות הנפש ורוגע, ובפרט נהפכך לאשה טובה יותר ונעלה יותר.

יש מצוה ללמד זכות, אולי הוא מנסה בכל כוחו ללמד את ילדיו לא לזרוק דברים, אך הוא קיבל ילדים עם בעיות קשב וריכוז, אולי הוא מנסה ליצור בבית משמעת, אך חסר לו את הכלים והכוחות לכך. בכל פעם שזכית ללמד עליו זכות קיימת מצוה מהתורה. לעיתים יש לאדם תפקיד להתמודד עם ילדים שיש להם בעיות קשב וריכוז ללא משמעת, אך אם הוא מקבל באהבה ומסייע לשכן להתמודד עם ילדי השכן, בכך התקיימה הגזירה, ואז הוא מקבל ילדים נוחים וקלים.

 

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א