שאלה: בעת צרה שנאסר להתאסף מחשש חולי רח"ל ישנם רבים שאינם מוותרים על תפלה בציבור ומקיימים מנין ע"י שרואים אלו את אלו מן המרפסת, וגם קוראים בתורה. השאלה, מכיון שיש חשש להתקבץ ואי אפשר לקרוא כמה קרואים לתורה, האם נכון הדבר שהבעל קורא יברך ויקרא את כל הקריאה, או לא?
תשובה: אין לעשות כן משום דהוי ברכה לבטלה, וכן כתב הגרעק"א בתשובה (ח"ב ס' א'), שאם לא עלו ג' קרואים הוי ברכה לבטלה כיון שלא עשו כתיקון חז"ל, לכן אין לעשות כן.
ויש כמה פתרונות בעת צרה:
אם הספר תורה בחצר פתוחה, יסדרו שכל אחד מהמשתתפים יכין את הקריאה שעולה בה ויקרא בעצמו וכפי שהיה בזמן חז"ל, ואם אינם בקיאים יוכלו לקרוא עכ"פ שלש פסוקים, ואת שאר הקריאה יקרא הבקי שבהם.
ואם אי אפשר לעשות כן יעשו מש"כ השו"ע (ס"י קמ"ג ס"ה) שכאשר יש רק אחד שיודע לקרוא יברך ויקרא ושוב יברך ויקרא כמה פעמים כמספר העולים של אותו היום.
ושמעתי בשם הרב פיש שליט"א ש"מרפסת" בגימטריא תש"פ, לרמוז שבשנה זו אנו מבקשים את השי"ת מן המרפסת… והשי"ת ברחמיו עלינו ירויח ויזכנו לקדש את שמו יתברך בגאולה שלמה במהרה.