"אִישׁ… אֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם" (במדבר כ"ז, ט"ז-י"ז)
תלמיד חכם חשוב שוחח בהזדמנות מסויימת עם מרן ראש הישיבה, הגרא"מ שך זצ"ל. בתוך הדברים התנצל בפניו על כך שהוא מטריח את ראש הישיבה בשביל שאלותיו האישיות, וגוזל ממנו את זמנו היקר.
ברוך ובחמימות השיב לו מרן הרב שך: "שבעים שנה דחיתי את כולם… הייתי שקוע בלימוד בלבד. כשהגעתי לגיל שמונים ושלוש שנה, גיל הבר מצוה, לאחר שנתקיים בי 'ימי שנותינו בהם שבעים שנה', הנני מפקיר את עצמי לגמרי בשביל כלל ישראל. היות וכל פעולה שאני פועל, שלם אני עם עצמי – יודע אני בודאות שהיא בנויה על שמונים ושלש שנות עמל התורה בנקיות!…"
לאחר פטירתו, נשא עליו מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן זצ"ל, הספד בהיכל ישיבת פוניבז'. בדבריו אמר כעין זה: "שמעתי מה'חזון איש' שאמר על ה'חפץ חיים' כי למד שישים שנה, איני זוכר אם אמר לשמה או לא, ואחר כך הנהיג את כלל ישראל. כך היה אצל ה'חזון איש' עצמו שלמד עשרות שנים בצנעה, רחוק מעין הציבור, ואחר כך נגלה אורו והנהיג את כלל ישראל. כך היה אצל הרב מבריסק, אצל ה'סטייפלער' ואצל הרב שך – על ידי היגיעה בתורה לשמה שהיתה אצלם עד להפליא, שלא לשם פרסום ולא לשם התפארות והתגדלות, מתוך נקיות – הם זכו להנהיג את כלל ישראל".
בזמן שקמו עוררין לערער על כמה מפסקיו של מרן פוסק הדור, הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל, פסקים שהכריע בספרו 'אגרות משה'. התבטא רבי משה ביטוי מפליא באורח נדיר: "שלם ורגוע אני עם עצמי, היות ויודע אני שכל ההוראות שלי בנויות על לימוד התורה בנקיות ובטהרה, ומעולם לא התעניינתי בחכמות חיצוניות…"
כיוצא בזה שמעתי פעם מרבינו, מרן הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר זצ"ל, בעל 'שבט הלוי', שהתבטא: "כל השנים פחדתי שמא כל מעשי בהרבצת תורה באים חלילה מצד שמאל, דהיינו לא לגמרי לשם שמים. אבל לאחר שאני זוכה לראות את הפירות, ברוך ה', שתלמידיי הם תלמידים הגונים, ומהם רבים שצמחו מורי הוראה ומרביצי תורה, זה מגלה לי שמתחילה כבר היו המעשים מצד ימין, לשם שמים…"
היסוד בזה הוא, כי כאשר רואים אילן גדול המצמיח פירות משובחים, הרי האילן בעצמו מעיד כמאה עדים שכל עבודות השדה נעשו בצורה טובה וראויה; חפירת היסוד, הנטיעה, השקייה במידה הנכונה, טיפוח הגידולים, הרחקת החרקים ושאר מזיקים שעלולים להזיק לעץ ושתיליו. כך גם ברוחניות: כאשר רואים את התוצאות המבורכות של הפעולה – אזי ניתן לקבוע בודאות שהיא נעשתה בשורשה מתוך כוונה זכה וטהורה, בקדושה ובנקיות.
הרבינו יונה בספר 'שערי העבודה' (אות יא), כתב לשון מופלא ונשגב, כיצד זכה יעקב אבינו להקים את בית ישראל, ולהעמיד את שנים עשר שבטי ק-ה. לדבריו, התפילות שהתפלל יעקב אבינו והדמעות שהזיל – הן הניסוך שסך יעקב אבינו על המצבה שהקים בבית ק-ל. וזה לשונו:
"והמתפלל בדמע תפילתו נשמעת, שהרי שערי דמעה לא ננעלו", והדמעה היא כנגד ניסוך המים שהיו מנסכים על גבי המזבח…"
הגאון הצדיק רבי חיים ברים זצ"ל, מפארי גדולי ירושלים, היה רגיל לספר את מה ששמע מרבו, מרן הגאון רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל, בעל ה'חזון יחזקאל'.
כידוע, חש רבי יחזקאל הערכה גדולה כלפי תלמידי חכמים עניים, שלמרות מצבם הדחוק הניחו חיי שעה ובחרו בחיי עולם, ושמו את כל מגמתם ויגיעתם בעמלה של תורה, ובה מצאו את סיפוקם ושמחתם. ברבים מהם היה רבי יחזקאל תומך כספית מידי חודש, ומעודד אותם רבות לדבוק בדרך שבחרו.
כאשר עלה מלונדון על מנת להתגורר בירושלים עיר הקודש, הרבה להתבטא בהערכה מיוחדת על העבודה המצויה בירושלים של עניים מרודים שצמחו לתלמידי חכמים מופלגים, אשר מבלי לדעת מהיכן יביאו את מזונם הסתגרו בארבע אמות של תורה והלכה, ואת כל ימיהם בילו במחיצת בתי המדרש מבוקר ועד ערב, כשהם משכיחים מעצמם את מצבם הכלכלי הקשה.
הוא כינה אותם בהערצה "משיח'ס יידן!" [-"יהודים בני דורו של משיח!"], והוסיף לומר: "הן אמנם גם בלונדון ישנם בני תורה מופלגים, אבל שם יש להם אמצעים. כאן זה משהו אחר…"
את הזכות הזאת, שניתנה לו האפשרות לתמוך בתלמידי חכמים, תלה רבי יחזקאל בתפילות שהתפלל בצעירותו שיזכה לכך, כפי שהתבטא בפני תלמידו רבי חיים ברים: "יעידו הגשרים של לונדון כמה דמעות הזלתי בשביל זכיה זו! אילו ידעת, לא היית מתפלא כיצד זיכני הבורא יתברך לכך".
הרי שכל מעשה טוב, כל פעולה שכרוכים בה ריבוי התורה וזיכוי הרבים, נעוצה בתחילתה התפילה! התפילה מהווה את היסוד שבעטיו זוכים להיות מחזיקי תורה ובני תורה, ו'המתפלל בדמע – תפילתו נשמעת' – כפי שכותב רבינו יונה.
גם לאה אמנו, שהעמידה ששה מתוך שנים עשר שבטים, זכתה למה שזכתה אך ורק באמצעות התפילה. אלולי תפילותיה, היתה חלילה וחס נישאת לעשיו, ולא היתה מאמהות האומה היהודית.
כך תרגום דברי ה'זהר הקדוש' (פרשת ויחי דף רכג עמוד א): כל בן אדם שמוריד דמעות לפני הקדוש ברוך-הוא אף על פי שנגזר עליו עונש – יקרע גזר דינו, ולא יוכל העונש לשלוט עליו. מהיכן למדנו זאת? מלאה אמנו, שהרי על לאה נגזר להינשא לעשיו ולהיות מחלקו, והיא בתפילתה זכתה שהקדימה להינשא ליעקב ולא ניתנה לעשיו.
מבואר מדברי חז"ל, שהיסוד שעליו השתיתה לאה את כלל ישראל, והצורה בה זכתה להקים את בית ישראל – הוא תפילה, וביותר נוכחים אנו כוחה של תפילה מהו!
כעין הדברים הללו כותב רבינו בחיי (דברים יא): "וצריך אתה לדעת כי כח התפילה גדול אפילו לשנות הטבע, ולהנצל מן הסכנה, ולבטל הנגזר".
במחיצת גדולי ישראל ראו תדיר, כיצד התפילה כה טבעית וחקוקה אצלם, ומשמשתם כל העת בכל צעד ושעל. הם ראו בתפילה ענין הכרחי ומחויב המציאות, ואת כל ענייניהם הרוחניים והגשמיים תלו בזכות ובכח התפילה.
מסופר על מרן הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל, ראש ישיבת מיר, שפעם אחת תוך כדי לימודו התקשה בנושא מסוים. הוא פסע הלוך ושוב בהיכלה של ישיבת מיר נסער, ולמרות המאמצים הרבים לפשט את הדברים, לא הצליח להבין אל נכון את פשר הסוגיה. עצר רבי חיים ליד החלון, הביט השמימה וביקש בתחנונים שיסיעו לו מן השמים להבין: "רבונו של עולם! אנא, אני כה חפץ להבין את הסוגיה…" הוא נשאר על עמדו מהרהר בשרעפיו, ולפתע, לאחר דקות מועטות, נהרה הופיעה על פניו. צץ במוחו פתרון לקושיה!
נעמד רבי חיים בזקיפה, היכה בידו על הסטנדר, הביט שוב כלפי הרקיע ואמר: "הא! א' גרויסע דאנק, רבונו של עולם, איך האב פארשטאנען!…" – תודה רבה, רבונו של עולם, הבנתי!…"
כה מפעים לראות את קרבת הצדיקים לקדוש ברוך הוא! רבי חיים ביקש ממנו למצא פתרון, כשם שהיה מבקש מהחברותא, וכשהתשובה נמצאה, מיד נעמד להודות על כך, כדבר איש אל רעהו. בכזו טבעיות! בכזו פשטות! כאדם הנזקק לעזרה, ופונה לחברו במילים פשוטות שיעזור לו, ומשנעזר עומד ומודה על כך מעומק הלב…
(מתוך סדרת הספרים הנפלאה 'אוצרותיהם אמלא', פרשת פקודי)