היום נלמד: דיני קדימה בברכות הריח
יום חמישי ח' באייר תשע"ז
מהי החשיבות העיקרית בדיני הקדימה של ברכות הריח?
כפי שלמדנו, נוזל המופק מעצי בשׂמים או מעשבי בשמים, וריחו טוב – ברכתו 'עצי בשמים' או 'עשבי בשמים', בהתאם למקור הנוזל. ואף מים ושמן וכיוצא בהם, שהתבשל או הושרה בהם בושם וקלטו את ריחו – מברכים עליהם את הברכה הראויה לריח זה. אולם, כאשר חפץ להריח יחד עמהם גם עץ או עשב של בשמים – כגון ענף של הדס – יש להקדימו לברכה, כיון שהבושם בצורתו המקורית חשוב יותר. ויש שהורה שצריך להקדים את העץ והעשב אף במקרה שריח הנוזל הנ"ל, או ריח המים, חביב עליו יותר. [שו"ע רטז, יא, משנ"ב מב-מה, שעה"צ לה ו־לט, וביה"ל ד"ה מברך; ביאורים ומוספים דרשו, 36]
מהו סדר הקדימה בברכות הריח?
מי שמונחים לפניו עץ ועשב של בשׂמים, ובושם שברכתו 'מיני בשמים', וחפץ להריח את כולם – יברך תחילה 'עצי בשמים' ו'עשבי בשמים'; ואף אם הריח שברכתו 'מיני בשמים' חביב עליו יותר. וכן ראוי להקדים גם את 'עצי בשמים' ל'עשבי בשמים', אך אם ריח העשב חביב עליו מריח העץ, יש להקדים את העשב. ושמן שברכתו 'בורא שמן ערב' – יש להקדימו לכל נוזל אחר המופק מעץ או עשב של בשמים, ולמים שקלטו ריח בושם וברכתם כברכת הבושם; אך אין להקדימו לעץ או עשב של בשמים כשהוא בצורתם המקורית. [שו"ע רטז, י, משנ"ב לח־1, לט־1, מ ו־מד, ושעה"צ מ]
באיזה אופן פוטרת ברכת 'מיני בשמים' את כל הבשמים?
מי שמונחים לפניו עץ או עשב של בשׂמים, ובושם שברכתו 'מיני בשמים', ונטל בידו את הבושׂם שברכתו 'מיני בשמים' ובֵרך עליו, והתכוון לפטור בברכתו גם את העץ והעשב – וכל שכן אם נטל בידו את העץ והעשב עצמם – נפטרו בברכתו, כיון שבדיעבד פוטרת ברכה זו את כל הבשמים. אבל כשלא התכוון לפוטרם, לא נפטרו מברכה על אף שהם מונחים לפניו; וכפי שלמדנו בדיני ברכת המאכלים, שאם מונחים לפניו מאכלים שברכתם 'העץ', 'האדמה' ו'שהכל', ובֵרך על המאכל שברכתו 'שהכל', לא נפטרו האחרים מברכה. [שו"ע רטז, י, ומשנ"ב לח2 ו־לט2]