"הוא היה מגדולי השקדנים שבדור, צריכים כעת לבכות, אנחנו בעת צרה, ואדם כזה שלא טעם טעם שינה, הוא גנרל גדול, והקב"ה היכה ולקח מהאומה היהודית אדם עם זכויות מאד מאד גדולות", דברים אלו עורר מרן הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א, בעצרת שהתקיימה בשכונת רמת אלחנן בבני ברק בעקבות סילוקו של בעל ה"ברכת מרדכי" מרן הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי זצוק"ל, ראש ישיבת "עטרת ישראל" וחבר מועצגה"ת.
"הקב"ה מתפאר בו"
בעצרת ברמת אלחנן בהשתתפות המונים, אמר מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א, "הוא היה מגדולי השקדנים שבדור, עד גיל 85 לא ראה את המיטה בלילה, הייתה לו כרית על השולחן והיה נרדם על מקומו מתוך הלימוד. היה מניח ראשו על הכרית עד שניעור והמשיך ללמוד. צריכים כעת לבכות, אנחנו בעת צרה, ואדם כזה שלא טעם טעם שינה, הוא גנרל גדול. והקב"ה היכה ולקח מהאומה היהודית זכויות מאד מאד גדולות".
"כ"ק האדמו"ר מגור שליט"א קרא לו לבחון את חסידי גור, ועמדתי שם וראיתי כזו סערת רוחות, הוא שאל שאלות וזעזע את כולם, שאלות שאלות, ראו להבת אש, חתיכת אש בוערת בו, ראו כולם. התורה היא גם נמשלה לאש. וכזה בן אדם שהיה מגדולי השקדנים שבדור, מאד מאד חסר לנו, אדם שקדן יכול להגיע לדברים שעין לא ראתה. בכל הטיסות שהוא טס במשך כל השנים, כל המחשבות שלו היו רק סביב התורה. ואפשר לחבר ספר מלימוד התורה שלמד בהיותו במטוס".
"סיפר לי ת"ח שהיה תלמיד של מרן הגאון רבי אהרן קוטלר זצוק"ל שהגיע לגור בבית וגן, והיה נרגן וטרדן, ובשום ביהכ"נ לא נקלט, עד שהגיע לביהמ"ד של ישיבת 'עטרת ישראל, ומצא בצילו של מרן הגרב"מ אזרחי זצוק"ל את מקומו, שאלו את מרן זצוק"ל, אף אחד לא יכול לדבר עמו, נרגן כזה ואדם מאד לא סימפטי, איך הר"י היחידי בעולם שמסתדר איתו באהבה, מה הסוד שהר"י כ"כ אוהב אותו".
"צריכים להחזיק את השולחן כדי לא ליפול מהתשובה של מרן הגרב"מ אזרחי זצוק"ל: "אם אני אשמע ממנו פעם אחת חידוש של ר' אהרן קוטלר שלא שמעתי עד היום, הכל הרי כדאי לי. בשביל מה אני חי כאן בעולם אם לא ללמוד תורה וקדושה, אז נכון שהוא נרגן, אבל הוא הרי תלמיד של ר' אהרן, ואם הוא שמע שיעור ויאמר לי חידוש שאני לא ידעתי, הכל כדאי לי'. ואותו תלמיד שמע מזה, ושינה את דרכו כששמע את המשפט הנ"ל, והוא עצמו השתנה".
"אני פעם שמעתי איך שהוא לומד עם התלמידים, ואומר להם דברי מוסר על הפרשה, בעריבות ומתיקות כזו שאין לה אח ורע. לא נח ולא שקט עד שראה חובה לנפשו להאהיב התורה על מאות ואלפי בחורים ממוסדות תיכוניים במחנה בני תורה', הוא הצית בכל אחד מהם אש של מתיקות התורה, עד שהשלהבת עלתה מאליה. וגדלו לתלמידי חכמים גדולים ממש".
יש כאן סיפור נורא
יש כאן סיפור נורא. הזמינו אותו פעם להרצאה בבסיס צבאי לחיילים, והגיע למקום וראה שיושבים באולם רק חמשה חיילים מתוך אלף מקומות שהיה באולם. אדם אחר במקומו היה נעלב מאד ואומר סליחה, והולך הביתה, אבל ר' ברוך מרדכי, ההיפך ממש, הוא נעמד ודיבר מול האולם הריק בהתלהבות כאילו היו שם אלף חיילים, עבר אחד והציץ ונכנס, עוד אחד והציץ ונכנס, וכך עוד אחד ועוד אחד, עד שהאולם היה מלא מפה אל פה! זה נקרא מרביץ תורה נורא ממש!"
הרמב"ם אומר אם יש בן אדם שיודע להאהיב את התורה על בני אדם. ומדביק אותם באהבת התורה וחודר לנשמה שלו, הקב"ה מתפאר בו ואומר לו 'ישראל אשר בך אתפאר'. הרי העבירה הכי גדולה שיש זה חילול השם, ולהיפך, המצווה הכי גדולה זה קידוש השם. כשיש מלחמה כזו קשה. ונופל כזה בן אדם, ואין לנו אותו, אדם כזה שהקב"ה מתפאר בו ואומר לי 'ישראל אשר בך אתפאר', בזמן שכ"כ חסרים לנו אנשים שיכולים להועיל לעם היהודי"
"העביר את הגדלות של סלבודקא"
עוד הוסיף מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א "הדרך ארץ שלו לתלמידי חכמים מרום דרגתו ומעלתו היה משהו נדיר. ראיתי בעיניי הוא מעביר את הגדלות של סלבודקא, להרים את האדם. הוא היה כ"כ מתאים לזה. הוא היה מזכיר את סלבודקא".
"בגמרא כתוב מי זה האדם שיזכה שהקב"ה ישמע למה שמבקש, זה מי שמוציא יקר מזולל, לוקח אדם פשוט ומוציא ממנו יקר. הקב"ה אומר עליו 'כפי תהיה', אני גוזר גזירה ואתה מבטלה. תראו יקיריי, כל הדברים שראינו על מרן הגרב"מ לא כל דבר מתאים לכולם, אבל בואו נתפוס ממנו דבר אחד שמתאים לכולם, יש אדם שגר ויש לו שכן עם ילד לא הכי מוצלח, והוא בן ע"ה, והשכן ת"ח יכול לדבר עמו ולקנות אותו, ללמוד עמו חברותא, ולקרב אותו ולהנעים לו את התורה. הוא יכול לבטל גזירות שהקב"ה גוזר, כעין עבד לווה לאיש מלווה, הוא לומד עם ילד שלי".
היינו צריכים לשבת ולבכות, לא היה מזיק לבכות הוא היה כ"כ מותאם לדור, וכל שכן בזמן פורענות כזו שהקב"ה יורד ולוקח את אשי ישראל. כולנו צריכים רחמי שמיים, בואו נתפוס מידה אחת ממנו, לתפוס בן עם הארץ. אפשר גם להשיג את זה אצל אלה שעוסקים בקירוב רחוקים, לתפוס ילד עזוב וללמוד איתו, 'כפי תהיה'. נשתדל להשלים את האבידה והחיסרון, הקב"ה יעזור לכל מי שבא להשתתף ולחלוק כבוד לתורה, הקב"ה ישלם לך באריכות ימים, ונזכה כולנו לראות בישועת ישראל, לראות מהר מהר את משיח צדקנו בב"א".
(יתד נאמן יח חשון תשפ"ד)