פעם הגיע אברך אחד למרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין זצ"ל, ואמר לו שהוא חושב ברצינותך לעזוב את הכולל. הרי הגמרא בחולין אומרת שמי שניסה ללמוד חמש שנים ולא ראה ברכה בלימודו, שוב לא יראה ברכה, ומאחר והוא לומד בכולל כבר חמש שנים ולא רואה שום ברכה בלימוד הזה, הוא חושב שאולי הגיע הזמן למצוא עבודה.
ענה לו מרן ראש הישיבה זצ"ל תשובה מאוד ברורה: דברי חז"ל מכוונים למי שבאמת למד כמו שצריכים ללמוד ובכל זאת לא ראה ברכה בלימודו. אתה עוד לא ניסית בכלל ללמוד כמו שצריך, ולכן זה לא מתייחס אליך.
האברך לא הבין למה מכוון ראש הישיבה. מה זה אומר "לא ניסית ללמוד כמו שצריך"?
וראש הישיבה הסביר לו:
אתה קורא לפעמים עיתון? שאל מרן זצ"ל, והאברך השיב בחיוב, כן, לפעמים הוא קורא עיתון.
"בעיתון יש כל מיני תחומי עניין", אמר לו מרן, "יש חדשות צבא וביטחון, יש ידיעות מדיניות, יש טבע, גאוגרפיה, פוליטיקה, חדשות חוץ, מה הכי מעניין אותך?".
האברך חשב מעט והשיב: "חדשות פוליטיות, זה התחום שהכי מעניין אותי מכל סוגי החדשות".
"אתה יודע למה אתה נהנה מפוליטיקה?", המשיך ראש הישיבה לחקור, והאברך קצת נבוך, לא ידע מה להשיב. מרן זצ"ל הסביר לו במאור פנים: "בפוליטיקה יש הרבה צבע, יש הרבה מקום לניחוש, פרשנות, למה פלוני עשה כך ולא כך, אולי הוא בכלל התכוון למשהו אחר? מעניין איך יגיב אלמוני למעשיו של פלוני, וכעת יש לפניו בעצם מספר אפשרויות מעניין באיזו מהן הוא ייבחר".
ראש הישיבה הישיר מבט אל האברך שמולו ואמר לו: "אם אתה תלמד את הגמרא ככה, אתה תהנה מהלימוד ותראה בו ברכה! לא ללמוד סתם כדי לשנן את החומר, אלא להתעניין, לנסות להבין מה מסתתר מאחורי השאלה, מה טמון מתחת לתשובה, למה הוא בחר דוקא בתשובה הזאת ולא בתשובה אחרת, למה הוא הביא הוכחה דווקא מהכיוון הזה ולא מהכיוון האחר?".
הוסיף מרן בשם ה'הפלאה' על מה שאומרים בתפילת שבת "כולם ישבעו ויתענגו מטובך", שהרי באכילה גשמית אדם שבע אינו יכול להתענג על האוכל, אבל ברוחניות, בתורה, אדם יכול להיות שבע ולהמשיך להתענג מכל מילה נוספת של לימוד, ואדרבה, ככל שהשובע גדול יותר כך גם התענוג מהמשך הלימוד הולך ומתגבר.
ואז הוסיף מרן שאפשר לראות את זה בחוש, ומיד תיקן את עצמו ואמר "בעצם למה אני צריך לדבר על דברים שאני לא מבין בהם…"