עמוד היומי עם גישמאק: הניחן על גבי קרקע אסור
הנושא המרכזי בסוגיות הדף היומי הנלמדות השבוע, הוא איסור "שהייה" ואיסור "חזרה".
אף על פי שהלומדים יחדרו היטב לעומקם של מושגים אלו, נחזור עליהם בקצרה. איסור 'חזרה' קובע, כי סיר שהוסר מעם האש בשבת, אין להשיבו אל האש, כי אם במלאת התנאים הבאים: א. האש תהא קטומה, מכוסה, כך שיוכח כי היא נועדה לחמם ולא לבשל. ב. התבשיל יהא מבושל כל צורכו. ג. התבשיל עדיין חם. ד. בשעה שמוריד את הסיר, תהא דעתו להחזירו לאש. ה. אין להניח את הסיר על גבי קרקע.
בשורות הבאות נעמוד על הגדרתו המדוייקת של התנאי הרביעי: מותר להחזיר את הסיר על האש, אך ורק אם בשעה שהסירו מן האש, היה בדעתו להחזירו. הבה נחקורה, האם בשעה שהוא מסיר את הקדירה מן האש הוא מנתק אותה מתהליך השהייה על האש ולשם כך עליו לכוון בדעתו להחזירה, ובמחשבה זו הוא גורם, שהחזרת הסיר אינה נחשבת כמעשה חדש, כי אם המשך של השהייה הקודמת. או שמא, הורדת הסיר מן האש בפני עצמה, אין בה כדי לאסור את החזרתו, אלא אם כן מסיר הקדירה מכוון בדעתו שלא להחזירה, או אז, הסרת הקדירה בצירוף מחשבתו גורמים לכך שאסור להשיבה על האש.
ההבדל בין שני הצדדים בא לידי ביטוי במקרה שיכול להתרחש בביתו של כל אחד מאיתנו.
האורח שהתבלבל בין הסירים: אורח נלהב התלווה לבעל הבית כדי לסייע לו בהגשת האוכל לשולחן השבת ומתוך כוונה טובה, הוא הוריד את סיר המרק, והניחו על השיש לפני בעל הבית וזה נחרד – סיר זה הכיל את החמין המיועדים למחר… לא היה זה מרק. המותר להחזיר את הסיר על האש? ובכן, אם כדי לנתק את הסיר מן האש דרושה כוונה חיובית להחזירו, הרי במקרה זה בעל הבית לא התכוון להחזיר את הסיר שהאורח הוריד מן האש, בשעה שזה הורידו, ומשכך, אסור להחזיר את הקדירה על האש. אולם, אם ההורדה עצמה אינה הגורם הבלעדי האוסר את החזרת הקדירה על האש, כי אם צירוף מחשבת בעל הבית שלא להחזירו על האש, הרי במקרה דנן בעל הבית לא ידע ממאום, ומשכך, מחשבה שלילית אין לפנינו, ומותר להחזיר את הסיר על האש.
ובכן, מדברי רבינו הגאון רבי עקיבא איגר זצ"ל (בהגהותיו לשו"ע סי' רנ"ג) עולה, כי די בהעדר מחשבה שלילית, ואין צורך במחשבה חיובית להחזירו על האש. מרן רבי אלעזר מנחם מן שך זצ"ל ("אבי עזרי" הל' שבת פ"ג) מתקשה בדבריו, מדוע עם הסרת הקדירה מן האש לא בטלה זיקתה אל האש, וכי תהליך החימום נמשך? [עיי"ש שדימה הלכה זו לדין טלית שנפלה], לדעתו, יש צורך במחשבה חיובית כדי להחשיב את החזרת הסיר כהמשך השהייה הראשונה (ראה ס' אורחות השבת פ"ב הערה ע"ח).
סיר שהונח על השיש: ראוי להדגיש, כי הכרעת ה"משנה ברורה" היא (סי' רנ"ג ס"ק נ"ו), שכאשר סיר הונח על מקום שאינו קרקע, כגון, על שיש, כסא וכדומה, אם דעתו להחזירו לאש, בעת הצורך ניתן לסמוך על דעת הפוסקים המתירים זאת.