יום רביעי כ"ט בשבט תשע"ח
למי מותר לצאת עם 'הליכון' לרשות הרבים בשבת?
אדם זקן, חולה, או תשוש, הנזקק בהליכתו לעזרת מקל או 'הליכון' – דנו הפוסקים לענין טלטול המקל וההליכון ברשות הרבים בשבת, וחילקו בכך בין שני אופנים:
אם ללא מקל אינו יכול ללכת כלל, ואף בביתו משתמש הוא במקל כדי לנוע ממקום למקום – מותר לצאת עמו לרשות הרבים, משום שהמקל נחשב לגביו כנעל.
אולם, אם יכול ללכת ללא מקל, וכך נוהג הוא בביתו, ורק בצאתו החוצה הוא נשען על מקלו – אסור לצאת עמו לרשות הרבים. ויש אומרים שאף אם יש בדרכו עליות וירידות שבהן אינו יכול ללכת כלל ללא המקל – אסור לצאת עמו.
[שו"ע שא, יז, ומשנ"ב סג-סה; ביאורים ומוספים דרשו, 53; וראה עוד שם, 49]
האם ניתן לצאת לרשות הרבים בשבת עם כסא גלגלים?
מי שאינו יכול ללכת אף בעזרת מקל או 'הליכון', ונזקק לכסא גלגלים, ומניע את הכסא בעצמו על ידי גלגול הגלגלים בידיו – יש שכתבו שדין כסא הגלגלים כדין מקל, האמור לעיל, שאם אינו יכול ללכת בלעדיו כלל, רשאי לצאת עמו לרשות הרבים, משום שנחשב לגביו כנעל.
ויש שאוסר לצאת עם הכסא לרשות הרבים, משום שהמשתמש בכסא אינו הולך כלל, אלא יושב על גבי הכסא, ולכן לא ניתן להחשיבו כנעל. ויש אומרים שאין להקל בכך אלא ברשות הרבים דרבנן, ולצורך מצוה או לצורך רבים בלבד; ואילו ברשות הרבים דאורייתא אין להקל אלא באופן שגוי משתתף בהובלת הכסא.
[ביאורים ומוספים דרשו שא, 50]
האם מותר להרכיב מכשיר שמיעה ברשות הרבים בשבת?
מכשיר שמיעה, לדעה המתירה את השימוש בו בשבת – יש שאוסרים לצאת עמו בשבת לרשות הרבים. ויש שמתיר באופן שאינו יכול לשמוע מאומה ללא המכשיר, משום שאז נחשב המכשיר לגביו כאוזן; וכפי האמור לעיל לגבי מי שאינו יכול ללכת ללא מקל, שמקל ההליכה נחשב לגביו כנעל.
ואדם הזקוק לאינפוזיה, וכיוצא בה, אשר נהוג בבתי החולים שהרופאים מותירים מחט תחובה בגופו, ומחברים אליה את האינפוזיה בשעת הצורך – יש שהתיר לצאת עם מחט זו לרשות הרבים, כיון שהיא טפֵלה לגוף ואין זה נחשב שמטלטל אותה; ויש שהתיר זאת רק ברשות הרבים דרבנן.
[ביאורים ומוספים דרשו שא, 38 ו־57]