היום נלמד: נטילת ידים בכלי שיש בו נקב
יום חמישי י"ב באלול תשע"ו
מהו הקשר בין נטילת ידים לפרה אדומה?
חכמינו ז"ל דימו את נטילת הידים לסעודה לפעולות אחרות הקשורות בטהרה: קידוש ידים ורגלים במי הכיור שבבית המקדש, ולהנחת אֵפר הפרה האדומה בכלי שיש בו מים (ראה במדבר יט, יז), לֵאמֹר: כשם שאלו נעשים בכלי, כך נטילת ידים נעשית בכלי בלבד. ולכתחילה יש להדר וליטול ידים בכלי שלם לחלוטין. ובדיעבד, ישנם נקבים שאינם פוסלים את הכלי, ויש הפוסלים. סוגי הנקבים הם שלושה: 'כמוציא משקה' - שֶׁמַיִם יוצאים דרכו מתוך הכלי, אך אינם חודרים דרכו לתוך הכלי. 'ככונס משקה' - שאם יניחו את הכלי על גבי מים, יחדרו המים לתוכו דרך הנקב; ואם המים שבתוכו מטפטפים דרכו החוצה בטפטוף רצוף, אות היא כי הם מסוגלים גם להכנס דרכו. ונקב זה גדול מן הראשון. 'כמוציא זית' - שזית הנמצא בתוכו ייפלט החוצה דרך הנקב. [סעיף א, ס"ק א, ז, ח ו־י, שעה"צ ס"ק א, וביה"ל ד"ה בטל]
איזה נקב פוסל את הכלי לנטילת ידים?
כאמור לעיל, ישנם שלושה סוגי נקבים בכלי לענין נטילת ידים: 'כמוציא משקה', 'ככונס משקה', ו'כמוציא זית'. כלי שיש בו נקב כמוציא משקה - אם חלק הכלי שמתחת לנקב מכיל רביעית, ניתן ליטול בו ידים דרך פי הכלי, אך לא דרך הנקב, כיון שאין שם זרימה רצופה של מים, ולכתחילה נדרשת שפיכה על כל היד בבת אחת. ואם חלק הכלי שמתחת לנקב אינו מכיל רביעית, יש אומרים שאין ליטול בו אלא כשאין כלי אחר, ויש מתירים. וכלי שיש בו נקב ככונס משקה, אין ליטול דרך פי הכלי, אך ניתן ליטול דרך הנקב, אם החלק שתחתיו מכיל רביעית. (ואם מדובר בכלי חרס המיועד לנוזלים - יש אומרים שאין ליטול אפילו דרך הנקב אלא כשאין כלי אחר, ויש אומרים שדינו כשאר הכלים). ואם יש בו נקב כמוציא זית, אין ליטול בו בכל צורה שהיא. [סעיף א, ס"ק ח ו־י, וביה"ל ד"ה והוא; ביאורים ומוספים דרשו, 4 ו־6]
האם ניתן ליטול ידים בכוס חד פעמית?
כלי מכל חומר שהוא כשר לנטילת ידים: מתכת, פלסטיק, זכוכית, חרסינה, עץ וכו'. ופוסקי זמננו דנים בנוגע לכלי חד פעמי, אם הוא נחשב ככלי לענין זה: יש אומרים שאין לו שֵׁם כלי כלל, ולא מחמת שאין חשיבות לחומר שממנו הוא עשוי, שהרי כלי מכל חומר שהוא כשר לנטילה, אלא משום שנעשה כדי להשתמש בו רק פעם אחת ולהשליכו לאשפה. ויש אומרים שאם אין כלי אחר, ניתן ליטול בכלי חד פעמי ללא ברכה. ויש אומרים שיש עליו שֵׁם כלי ככל הכלים, ומותר ליטול בו לכתחילה. ויש מהמתירים שכתב שמשום הידור מצוה ראוי להשתמש בכלי רב פעמי. ואם מייחד את הכלי לשימוש רב פעמי, יש עליו שֵׁם כלי אף לדעת חלק מהמחמירים. וכוס חד פעמית העשויה מנייר, מצוי שהיא מטפטפת, ויש לוודא לפני הנטילה שאינה מטפטפת. [סעיף א וס"ק ב; ביאורים ומוספים דרשו, 1]