בגד שהתלכלך בלכלוך חיצוני, כגון חוטים, פירורי לחם, קילופי עור הקרקפת ('קשקשים') וכדומה -מותר לנערו בשבת, ואף אם מדובר בבגד צמר שהלכלוך 'נתפס' בו. אכן, בגד שהתלכלך באבק ובעפר, שהם נכנסים לתוך הבגד – אם האדם מקפיד בדרך כלל על נקיונו, וביום חול לא היה יוצא עמו לרשות הרבים בלי לנקותו תחילה, אסור לנערו משום איסור 'ליבון' (כביסה), משום שלגביו נחשבת פעולה זו כליבון, וכל שכן שאסור לנקותו באמצעות חיכוך בידו, שפשוף חלקי הבגד זה בזה, או הברשה במברשת; ואם הוא אדם שאינו מקפיד בדרך כלל על נקיון הבגד, מותר לנערו, אולם אסור להבריש את הבגד במברשת וכדומה. ובגד שבדרך כלל אין האדם מקפיד לנקותו, אך כעת מקפיד על כך מפני כבוד השבת או בשל אירוע מסוים שאמור להשתתף בו – מותר לנקותו, ויש שחולק על כך. ובכל מקרה, רשאי אדם לשבת במושב מרופד, או לשכב במיטה, כשעליו בגד המלוכלך באבק, אף שבודאי יתנקה הבגד על ידי כך, משום שאין זו צורת מלאכת ליבון כלל. [שו"ע שב, א, משנ"ב ז, וביה"ל ד"ה עלֵיה, ד"ה יש אומרים וד"ה ועיין; ביאורים ומוספים דרשו, 5, 7 ו־16]
האם מותר לשכב במיטה עם בגד המלוכלך באבק?
קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה