יום ראשון י"ד באייר תשע"ח
שברי כלים – באיזה אופן אינם נעשים מוקצה?
כלי שנשבר ואין שבריו ראויים לשימוש, הרי הם מוקצה 'מחמת גופו' ואסור לטלטם, בין אם נשברו בשבת ובין אם נשברו לפני שבת. ואם השברים ראויים לשימוש, דינם כך: אם השליכם לאשפה בשבת, אינם מוקצה, אך אם השליכם לפני שבת, הרי הם מוקצה.
וכן אם השליך את השברים לפני שבת למקום אחר שרגילים להשליך אליו פסולת, או לרחוב – הרי הם מוקצה. אך כמובן, אם הכלי נשבר ברחוב עצמו – אין זה נחשב שהושלך לרחוב, אלא אם כן הצהיר בעליו במפורש שאינו מעונין בהם. ולפיכך, המוצא ברחוב, בשבת, שבר כלי הראוי לשימוש – רשאי להשתמש בו, כיון שיתכן שנשבר ברחוב, ואף אם נשבר בבית, יתכן שהשליכוהו רק בשבת עצמה.
[שו"ע שח, ז, ומשנ"ב לא-לב, וביה"ל ד"ה לאשפה, וד"ה מבעוד; ביאורים ומוספים דרשו, 59; וראה ביה"ל ד"ה שנשברה]
כלים חד פעמיים משומשים – האם הם מוקצה?
בהמשך לאמוּר: כלי שלם שהושלך לאשפה בערב שבת, אינו נעשה בכך מוקצה, ומותר לטלטלו בשבת, כיון שבדרך כלל אין משליכים כלי שלם לאשפה, ו'בטלה דעתו' של המשליך. אולם, כלים חד פעמיים שבזמננו, שמקובל להשליכם לאשפה, אשר הושלכו לאשפה – בטל מהם שֵׁם 'כלי' והם נעשים מוקצה; והיינו אף אם הושלכו למֵכל האשפה הביתי, ולאו דווקא למכולה הציבורית.
וכלים חד פעמיים משומשים שלא הושלכו לאשפה בערב שבת, אך יועדו להשלכה – אינם נעשים מוקצה, כיון שבשעת הדחק שבים ומשתמשים בהם. וכלים חד פעמיים שהושלכו לאשפה בשבת – יש אומרים שאינם מוקצה, ויש אומרים שהם מוקצה, ואף אם רק ייעדם להשלכה וטרם השליכם.
[ביאורים ומוספים דרשו שח, 45, 57 ו־58]
כיצד ניתן להשתמש בשבת בידית שהתפרקה מהדלת?
דבר המחובר לקרקע או לבנין שהתפרק מחיבורו, הריהו מוקצה 'מחמת גופו', ואסור בטלטול, בין אם התפרק בשבת ובין אם התפרק לפני שבת. ולכן, לדוגמה, דלת, חלון, או ידית של דלת, שהתפרקו ממקומם – אסור לטלטלם. ויש שהורה שאף מתלה המוצמד לקיר ב'ואקום', בכלל איסור זה.
אולם, ידית של דלת שהתפרקה ממקומה בערב שבת, ניתן לייחדה ולהכינה בערב שבת לשימוש בשבת זו בתור 'ידית מִטלטלת', ואז יהיה מותר לטלטלה בשבת ולפתוח באמצעותה את הדלת; אך יש להקפיד בשעת השימוש בידית זו שלא להכשל באיסור 'בונה', ולכן יש לתוחבה בחור שבדלת רק במקצת, ולהחזיק בידית כל עוד היא תחובה בדלת.
[משנ"ב שח, לה; ביאורים ומוספים דרשו, 55-56]