שאלה: אדם שעושה הבדלה לאשתו, וכשברך על הבשמים והריח, הבחין שאינו מריח, ולאחר מכן התגלה שנדבק בקורונה. והתעורר לשאול, האם כיון שלא הריח יוצא שברכת הבשמים היתה לבטלה, ונחשב הפסק למה שברך בורא פרי הגפן, וא"כ יצטרך לחזור ולברך הגפן לפני ששותה את הכוס ?
תשובה: אין צריך לחזור ולברך הגפן. כך פסק הגר"י פלק שליט"א בעמח"ס 'לקוטי אורה' ומרבני 'עטרת שלמה'.
דהנה כתב הגרע"קא (בסי' רח"צ ס"ה) שאם ברך 'בורא מאורי האש' על נר שהודלק בשבת, כיון שלא יצא בברכת 'מאורי האש' נחשבת ברכתו הפסק להגפן וצריך לחזור ולברך הגפן, והובא בבה"ל שם. ולפי זה גם בנדון דידן היה ראוי שיחזור לברך הגפן. אך אמר לי הגר"י פלק שליט"א שיש להקל שיצא ידי ברכת הגפן, וזה מכיוון שברכת הבשמים שברך הועילה לפטור את אשתו, ועל פי המבואר במשנ"ב (סי' רי"ג סקט"ו) שמי שמוציא אחרים בברכה ולא אכל עמהם, אם זה בשוגג או באונס מחמת שנשפך הכוס וכדומה, יצאו השומעים בברכתו. ולפי"ז בנדון השאלה שהיה אונס מחמת חולי הקורונה שלא הריח, הועילה ברכתו לאשתו. ואף שלכתחילה אם אינו מריח לא יברך להוציא אחרים כמבואר במשנ"ב (סו"סי רצ"ז), מ"מ כאן שברך ואח"כ נודע לו שאינו מריח, לא היתה ברכתו לבטלה. אך עדיין יש לפלפל דאף שלא היתה ברכתו לבטלה, אבל לא היה לו לברכה בסדר הבדלה כיון שאינו יוצא בעצמו. אכן במשנ"ב שם מבואר שאם מברך לבניו הקטנים מועיל אף שאינו מריח, הרי שאין זה הפסק כשמוציא אחרים.
עוד יש להביא מש"כ הבית יוסף סי' רצ"ז בשם אורחות חיים, שגם מי שאינו מריח יברך על בשמים במוצ"ש, שיש איזה הנאה בזה ששואף לגופו. ואף שאין פוסקים כן להלכה, מ"מ אם כבר בירך לא יחזור.