אדם אחד, ביום אחד, הגיע לרופא אחד, והראה לו שעל אצבע אחת צומחת לו יבלת אחת. הרופא רשם לו משחה אחת, וכך נגמר הסיפור.
לא בדיוק נגמר, כי אחרי שבוע הגיע אותו אדם אל אותו רופא, והראה לו שהיבלת לא נעלמה.
בנקודה הזו, רופא בעל יכולת אבחנה מצומצמת יחליף את סוג המשחה ואת המינון שלה.
רופא נבון יותר, ישאל: רגע, מה המקור ליבלת? למה המשחה לא הצליחה לטפל בה? אולי שיניתָ לאחרונה משהו באורח החיים שלך? אולי התחלת להתאמן על גיטרה? אולי משהו בתזונה? בוא נסתכל על החיים שלך באופן כללי, ונראה מה הצמיח את היבלת.
כשצומחת לנו יבלת וירטואלית על החיים, אנחנו יכולים לבחור באחת משתי הגישות האלה.
גישת 'המשחה המקומית' מבודדת את היבלת מהחיים, ומטפלת רק בה:
אתה עצבני? שתה משהו ותירגע.
נכשלתָ בראיון הקבלה? פעם אחרת תקשיב לעצות שנותנים לך.
שכחת לשלוח את הדו"ח השנתי? אתה רשלן, קח את עצמך בידיים.
גישת המשחה היא די קלה. היא מספקת אשליה של פתרון מיידי, לא מעיקה, לא ארוכה. מרשם וגמרנו.
מצד שני, אחוזי ההצלחה שלה אינם מרשימים.
בדרך כלל, היבלת לא תיעלם מחיינו אחרי הטיפול הנקודתי הזה.
כדי לטפל בה באמת, כדאי לנו לאמץ את הגישה ההוליסטית, זו שרואה את היבלת כחלק ממכלול שלם של נתונים.
מאורעות החיים שלנו אינם מנותקים זה מזה. אם צומחת לנו בעיה בגינה, סימן שיש לה שורשים. יהיה זה חסר טעם לגזום את הבעיה בלי לעקור את השורשים, הלא כך?
אפשר לראות את זה אפילו במבט רחב עוד יותר מאשר סיפור היבלת: כשלמדתי רפואה, לימדו אותנו שמחלת כבד אינה מחלה של הכבד בלבד, אלא עשויה להצביע על בעיה של אדם שהתמכר לאלכוהול וכך הרס את הכבד שלו.
ובעצם, זו לא הבעיה הפרטית שלו, אלא זו בעיה של מגורים בשכונת עוני מוכת אבטלה, שדרדרה אותו להתמכרות.
ובעצם זו לא בעיית אבטלה ועוני, אלא בעיית חינוך של דור ההורים, שלא חונכו להיאבק בנתונים ולצאת מהם לדרך טובה יותר.
וכך, על ידי הסתכלות במכלול הגורמים שמשפיעים על המצב, יכולה הממשלה לקבל החלטה להשקיע בחינוך כדי לחסוך הקמה של יחידה יקרה להשתלות כבד; החלטה שאולי נשמעת משונה ובלתי קשורה, כי מה הקשר בין מחלת כבד לחינוך? אבל מי שעוקב אחרי שרשרת הגורמים והשפעתם זה על זה, מבין לגמרי את ההיגיון.
באותו אופן ממש כדאי לנו להסתכל על חיינו. כשיש מצב שאינו רצוי לנו, לא נכון יהיה למצוא את הפרט שנראה אשם, ולהתייחס אליו כאילו הוא מרכז העניין. יכול להיות שיש לו גורמים עמוקים הרבה יותר מכפי שנראה לנו. לא רק עמוקים יותר – אלא כאלה שנראים לא קשורים בכלל. אבל כמו ששורשים קשורים לצמח, למרות ש-מי רואה אותם בכלל – כך יכולים גורמים להיות קשורים לבעיה גם אם הקשר ביניהם הוא סמוי.
לכן, חשוב שנדע להסתכל על מצב בתוך ההקשר שלו: מה היה לפניו? מה בא אחריו? מה עוד קרה באותו זמן? מה היו היכולות שלנו באותו רגע? מה היה מצבנו הפיזי, הנפשי, הרגשי, הרוחני? מי היה לידנו ואיך הנוכחות שלו השפיעה עלינו?
כשאדם מגיע הביתה עייף, ופוגש את אשתו העייפה, ונוצר ביניהם ויכוח מי שכח לכבות את המזגן – הסיפור כאן הוא לא השִכְחה ולא חשבון החשמל.
הסיפור כאן הוא ההקשר: העייפות, ההשתחררות של לחצי היום שהודחקו עד כה, המעבר מהאינטנסיביות של העבודה אל אווירת הבית, המפגש של השניים עם החובות המשפחתיים שממתינים להם.
כל אלה הם מצע מושלם להצמחת ויכוח, רוגז ותחושות כמו 'לא מתחשבים בי' או 'דורשים ממני יותר מדי'.
בני הזוג יכולים כמובן להמשיך לנהל את הדיון הספציפי, ואפילו לקבל החלטה על תורנות כיבוי מזגנים, והכל לכאורה יבוא על מקומו בשלום.
אבל רק לכאורה, כי הבעיה העמוקה יותר תמשיך לשגשג בסתר, ומחר היא תתפרץ סביב השאלה למה הוא תמיד שוכח לקנות חלב ולמה היא תמיד מבקשת ממנו לערוך קניות בדרך חזור מהעבודה.
אם הם יעצרו רגע, ויתבוננו על ההקשר של ההתנהגות של כל אחד מהם, הם יגלו שהסיבה לוויכוח טמונה בהקשר – ולא בנושא עצמו. יגלו גם שזו לא רק סיבתו של הוויכוח הנוכחי, אלא גם הסיבה לדפוסי התנהלות אחרים שלהם, שחוזרים על עצמם בווריאציות אחרות.
ומהרגע בו מתבהרת להם סיבת-העומק של המצב, כבר יש להם סיכוי לפתרון חדש, אחר, כזה שאולי יפתיע אפילו אותם. הם עשויים, למשל, לקבל החלטה, שכשחוזרים הביתה לא נכנסים לשום דיון עד אחרי שתיית קפה וחצי שעת מנוחה.
מי שלא שמע את תהליך החשיבה והבירור שלהם, לא יבין: מה הקשר בין המזגן לבין הקפה?
אבל מי שכן יודע, מבין לגמרי. מבין ויודע: ככה מטפלים בבעיות.
מילון מונחים
פּ֧רט – אירוע נקודתי שחוויתי במקום ובזמן מסוים, שאינו ניתן לפירוש ולהבנה מלאים כשהוא כשלעצמו.
הֶקְשֵר – הרקע והחיבור של האירוע הפרטי שלי לסך אירועים רבים שלי ושל אחרים, שהתרחשו בנקודות מקום וזמן צמודות או רחוקות.
משהו לקחת לדרך
לפעמים יש בידינו עובדות מדויקות, מוכחות וידועות – ודווקא הן עומדות לנו לרועץ.
עלֵינו לזכור שעובדה בודדת לא יכולה להוות את חזות הכל, גם אם היא מדויקת לחלוטין. חשוב שתמיד נזכור שהתמונה המלאה מכילה אלפי פריטים, ושהפריטים הידועים לנו הינם רק חלק ממנה. הידיעה הזו תאפשר לנו את החירות להרהר שוב, לבחון את הנושא מכיוונים נוספים, ולבחור את התגובה ההולמת ביותר.
משפט כוח:
אי אפשר לנתק את המעשה מהעושה, ואי אפשר לנתק את העושה מיתר מעשיו.
(פרק מתוך הספר 'רגעים של כוח'. ד"ר עוז מרטין פסיכותרפיסט בעל שם שספריו יצאו במהדורות רבות. לרכישת הספר ולקבלתו במשלוח לבית ניתן להתקשר : 058-7676321)