היום נעסוק בנושא: איסור הישיבה בסמוך למתפלל
יום ראשון ג' באדר ב' תשע"ו
זהירות!!! כאן מקום קדוש הישיבה אסורה
אסור לשבת בטווח של ארבע אמות (1.92-2.31 מטרים, לשיטות השונות) מהמתפלל תפילת העמידה, משום שנראה כביכול אינו רוצה לקבל עליו מלכות שמים כאותו אדם שמתפלל. ויש אומרים שטעם האיסור משום שטווח ארבע אמות מהמתפלל נחשב למקום קדוש בשעת התפילה, והיושב מראה כביכול אין בו קדושה. לפיכך - העוסק בחלק אחֵר מהתפילה או האמירות השונות הנלוות אליה - רשאי לשבת, שהרי מקבל עליו מלכות שמים, ועוסק בדברי קדושה במקום הקדוש. ויש אומרים שגם העוסק בדברי תורה רשאי לשבת, וטוב להחמיר, אך מאחורי המתפלל או בשעת הדחק ניתן להקל בכך. ולכל הדעות - אם אך מהרהר בדברי תורה ותפילה אינו רשאי לשבת. [סעיף א וס"ק ב, ה, ו ו־ז; ביאורים ומוספים דרשו, 7 ו־9]
מישהו מתפלל מאחוריך כללי התנהגות המותר והאסור
איסור הישיבה בטווח של ארבע אמות מהמתפלל האמור לעיל, הוא בין לפניו ובין מצדדיו. ולדעת הרמ"א ופוסקים נוספים, האיסור הוא אף מאחוריו. כמו כן, כולל איסור הישיבה אף עמידה תוך הִשענות על דבר מה, אך בשעת הדחק מותרת הִשענות במידה כזו שאם ינטל הַמִשְׁעָן לא יִפּוֹל הנשען. ויש אומרים כי בְּקַו ישר לפני המתפלל תפילת העמידה אסור לשבת בכל טווח הראיה שלו, ואף כשהיושב עוסק בתפילה, משום שנראה כאילו המתפלל משתחוה אליו, או משום שמפריע לכוונתו. וטוב להחמיר כדעה זו. ויתכן שיש להחמיר אף שלא לעמוד בקו ישר לפניו - בתוך ארבע אמות - אלא אם כן העומד אף הוא מתפלל, אך מעבר לארבע אמות אין להחמיר בכך, ובפרט כשעוסק בתורה. [סעיף א, ס"ק א, ד, ח ו־ט, ושעה"צ ס"ק י ו־יב]
כבר התיישבת ומישהו התחיל להתפלל לידך, מה עליך לעשות?
היושב בבית הכנסת ובא אדם ומתפלל את תפילת העמידה לצִדו, בטווח של פחות מארבע אמות ממנו - חובה עליו לעמוד, אך אם עוסק בתורה אינו צריך לעמוד. ואם יושב בביתו או במקום אחר שאין רשות לכל אדם להתפלל שם, ובא אדם ומתפלל לצִדו - אינו חייב לעמוד, אך ראוי שיעמוד; ואחר שנעמד שוב אינו רשאי לשבת. ויש שכתב שאף בבית הכנסת אינו חייב לעמוד אלא כשמתפללים שם בציבור, אבל מפני המתפלל ביחידות אינו חייב לעמוד. ובאופן שהיושב אינו חייב לעמוד, צריך המתפלל להמנע מתפילה בטווח של ארבע אמות ממנו; ואף באופן שחייב היושב לעמוד, אלא שאינו עומד, ראוי למתפלל שלא להתפלל בטווח של ארבע אמות ממנו. [סעיף ג וס"ק יב-יג; ביאורים ומוספים דרשו, 16-18]