עמוד היומי עם גישמאק: על לוט ועל אשתו מברכים שתים
בגמרתנו מבואר, כי "על לוט ועל אשתו מברכים שתים, על אשתו אומר ברוך דיין האמת, ועל לוט אומר ברוך זוכר את הצדיקים". מלשון הגמרא משמע, שהרואה את קבר לוט מברך 'ברוך זוכר את הצדיקים', והרואה את נציב המלח שפעם היה אשת לוט, מברך 'ברוך דיין האמת'.
שתי ברכות על אשת לוט: ה"שולחן ערוך" (או"ח סי' רי"ח סעי' ח') פוסק זאת בשינוי: "הרואה אשתו של לוט מברך שתים, עליה אומר… דיין האמת, ועל לוט אומר: …זוכר הצדיקים". מלשונו משמע, כי די בראיית נציב המלח של אשת לוט, כדי לברך את שתי הברכות יחדיו. מדוע?
הט"ז (שם ס"ק ב') מסביר, כי הרואה את נציב המלח, נזכר בלוט בעלה. ברם, עדיין אין בכך כדי להבין, מדוע על ראיית קברו של לוט אין מברכים מאומה; כשם שבראיית נציב המלח מברכים גם את ברכת 'ברוך זוכר את הצדיקים' המתייחסת להצלת לוט, כך יש לברך ברכה זו בראיית קברו של לוט.
ה"משנה ברורה" (שם) מבאר, כי ה'צדיקים' שאליהם מתייחסת הברכה, הוא אברהם אבינו שבזכותו לוט ניצל מהפיכת סדום ועמורה, כפי שפירש רש"י בסוגייתנו. מעתה, הרואה את קברו של לוט, אינו נזכר בכך שהקב"ה זוכר את הצדיקים, אולם, הרואה את אשתו שנעשתה נציב מלח, עומד על כך שבאותה שעה ובאותו מקום הקב"ה דן את אשת לוט בתוקף, במידת הדין, ובכל זאת הוא הציל את לוט ומילטו למקום מבטחים. אזי, מברכים 'ברוך זוכר את הצדיקים'.
בעולם הישיבות נפוץ חידוד יפה בשם רבי חיים בן הגרי"ז הלוי זצ"ל מבריסק בביאור מעשה הצלת לוט ועונשה של אשתו.
אשת לוט הפכה למלח כעונש או מחמת העדר זכויות: בתורה מבואר, כי אשת לוט הפכה לנציב מלח, לאחר שהביטה לאחור, לעבר סדום ועמורה, חרף אזהרת המלאך. הבה נחקורה, האם היא הפכה לנציב מלח כעונש, על שלא שעתה להוראות המלאך, או שמא, בו ברגע שהביטה לעבר סדום ועמורה, לא עמדו לה הזכויות להנצל מן ההפיכה, אך אין זה עונש על אי ציות למלאך.
יתכן מאד, הוא אומר, כי כאשר הסתובבה היא פשוט הצטרפה אל מהפיכת סדום ועמורה, שכן, עונשה של סדום היה "גפרית ומלח שריפה כל ארצה", ולפיכך, כאשר הסתובבה לאחור, הפכה גם היא למלח… [כך גם מובא בשם "ביאורי מהרא"י" לבעל תרומת הדשן].
לאחר דברים אלו, ניתן להבין באופן נכון יותר את דברי ה"משנה ברורה" הנזכרים. ה"משנה ברורה" אומר, כי בעת שרואים את נציב המלח, מברכים על זכות הצדיקים שהצילה את לוט. אם אשת לוט הפכה לנציב מלח מפני שחטאה ועברה על דברי המלאך, מדוע הרואה אותה נזכר בזכות הצדיקים שהצילה את לוט? ברם, אם היא הפכה לנציב מלח מפני שהצטרפה אל מהפיכת סדום ועמורה, נזכרים בזכות של אברהם שהצילה את לוט ממהפיכת סדום ועמורה ("תורה אור" בראשית שם).
במה זכתה אשת לוט שמברכים עליה 'דיין האמת'? השאלה שעליה לא עמדנו עדיין היא, מדוע מברכים 'ברוך דיין האמת' על אשת לוט, אחר שברכה זו נתקנה על מיתת יהודים בלבד ("שולחן ערוך" או"ח סי' רכ"ה סעי' ט', עיי' שער הציון סי' רי"ח ס"ק כ"ב). יש המיישבים את השאלה בשאלה נוספת: מעולם לא מצאנו כי מברכים ברוך דיין האמת על מי שנפטר מן העולם לפני שנים רבות כל כך, וכי הנכנס למערת המכפלה מברך ברוך דיין האמת? במה זכתה אשת לוט?
התשובה היא, כי עיקר הברכה היא על מעשה הנס, שאירע נס שאדם הפך למלח, אולם, מאחר שאין מברכים על הפורענות, ובמקרה זה הנס גרם להריגת אדם, אזי, מברכים על הנס את ברכת ברוך דיין האמת ("פירות תאנה". עיי"ש שהקשה, מדברי ה"ביאור הלכה" שאין לברך על נס, אלא אם באה הצלה בעקבותיו, ולפיכך, אין מברכים על נס מתן תורה וכדומה).
נחתום את המאמר בתרגום הדברים למישור המעשי.
עד היום הזה, קיים באיזור סדום תל מלח המכונה "אשת לוט". בעל ה"פסקי תשובות" (סי' רי"ח הערה 31 ) מציין, כי מאחר שאין כל מקור מוסמך לכך שתל מלח זה אכן אשת לוט הוא, אין לברך מאומה על ראייתו, ואף לא ברכה נטולת שם ומלכות.
(מאורות הדף היומי)