מאת: אלעזר גולדברג
בעיר רמת גן לא רבות הקהילות התורניות, אך גם בה קיימים בני תורה הצמאים לתורת השם. שוחחנו עם מגיד השיעור הרב שמואל ניסן שליט"א שכבר שנים רבות מוסר שיעור יומי ל'בעלי בתים' שמלכתחילה לא היו אנשים תורניים אך עם הזמן התחזקו, בפרט בחודשים האחרונים מאז החלה תוכנית 'עמוד יומי' והדבר משפיע על כל ארחות חייהם ועל בני משפחתם.
מתי עלה הרעיון להתחיל ללמוד 'עמוד יומי' עם חבורת הלומדים הקבועה?
בסיעתא דשמיא אני מוסר שיעור קבוע בגמרא מדי ערב במשך קרוב לעשרים שנה. קבוצת הלומדים הינם בעלי כישורים גבוהים, חלקם עובדים בתעשיית המחשבים או בתעשייה האוירית. במשך השנים קצב הלימוד לא היה קבוע ורמת הלימוד הותאמה ליכולת ההבנה של השומעים. הרעיון היה שהשומעים יוכלו להעמיק בהבנת הגמרא ככל שיחפצו.
לאחר עשרים שנה, זכינו לסיים את כל הש"ס, ברוך השם. בהשגחה מופלאה יצא שהסיום חל בראש חודש חשוון, בדיוק בימים בהם החלו ללמוד את תוכנית 'עמוד יומי' במסכת ברכות. הצעתי למשתתפי השיעור לצרף את השיעור שלנו לתוכנית, מאחר שמדובר בחזרה על הש"ס ולא בלימוד חדש, נוכל בסייעתא דשמיא להצליח לעמוד בקצב של עמוד יומי בלי לוותר על ההבנה העיונית כפי שהורגלו. המחשבה היתה שאם יהיה תוכנית והספק קבוע, הדבר יעודד את המשתתפים להמשיך להשתתף, כי מראש ידעו מתי יסיימו כל מסכת וכך יהיה להם סיפוק והנאה גדולים יותר.
ההצעה התקבלה בהתלהבות על ידי כולם ללא יוצא מן הכלל! בתחילת הלימוד הם כבר יודעים שבעוד כחמש עשרה שנה יסיימו את הש"ס פעם נוספת בהבנה נפלאה וביישוב הדעת.
מאז התחיל השיעור במסגרת התוכנית, שמתי לב שכל השומעים מתחברים יותר לחומר, מאחר וכבר למדו אותו ועתה נזכרים במושגים שלמדנו בפעם הקודמת, מה שמועיל לעמוד בהספק היומי. אם בפעם הקודמת למדנו מסכת ברכות במשך שבעה או שמונה חודשים, כעת סיימנו את המסכת תוך פחות מחמישה חודשים.
מתי השיעור מתקיים בכל יום? כמה משתתפים בו ומי האוכלוסייה שמגיעה בקביעות?
כל יום בשעה שבע בערב אנו מתכנסים לשיעור שנמשך בדרך כלל שעה עד שעה וחצי. כאשר השיעור נמשך יותר משעה אף אחד לא שם לב, הם פשוט משתוקקים להספיק לדעת ולהבין עוד קצת וכך מתברר למפרע שחרגנו מעבר לשעה…
במחזור הקודם שלמדנו את הש"ס, היו בדרך כלל עשרה לומדים אך היו ימים שהגיעו שניים או שלושה בלבד. אולם מאז שהתחלנו ללמוד לפי תוכנית 'עמוד יומי', מספר המשתתפים גדל וכיום אין יום שמשתתפים בו פחות מחמישה עשר לומדים.
האוכלוסיה של שומעי השיעור מגוונת, יש חובשי כיפות שחורות לצד חובשי כיפות סרוגות, אך המשותף לכולם הוא שאינם אברכים והזמן היחיד שפותחים ספר תורני במשך היום הוא בשיעור שלנו.
כיצד השיעור משפיע על המשתתפים בו?
גם אם כלפי חוץ לא ניכרת ההשפעה של השיעור על המשתתפים בו, אין לי ספק שהוא עושה מהפך בכל ההתנהגות שלהם, מעדן אותם ומקרין גם על כל בני המשפחה. אני רואה זאת כאשר חלק מהלומדים נשארים בבית המדרש גם לאחר השיעור ולומדים בחברותא על מנת ללבן את הדברים שנאמרו בשיעור. גם בימי שישי ושבת בהם לא מתקיים השיעור, אני רואה שחלק משומעי השיעור מתכנסים ומשננים את החומר שלמדנו באותו שבוע. פעם בא אלי אחד מהמשתתפים וביקש שאמסור לו בסוף כל חודש את המבחן של 'דרשו', לא בגלל שרוצה להיבחן במסגרת הארגון, אלא כדי לבחון את הידיעות שלו, עד כמה הבין וזוכר את החומר שלמדנו.
לסיום, אספר על אחד מהלומדים שהינו איש עסקים מצליח ובעקבות השיעור שלנו הוא החל להתקרב עד שכל חייו השתנו מן הקצה אל הקצה. למרות שהילדים הגדולים שלו לא למדו בחינוך תורני, את בנו הקטן הוא שלח לתלמוד תורה. לפני תקופה הוא ניגש אלי ואמר שנמאסו עליו חיי החולין, הוא אינו חפץ עוד להשקיע את כל יומו בעסקים ומבקש שאשיג לו חברותא שילמד עמו במשך מספר שעות ביום. השגתי לו תלמיד חכם מתאים והם אכן לומדים מאז שלוש פעמים בשבוע, שלוש שעות בכל פעם. אותו אחד גם לא מפספס אף פעם את השיעור ואם אירע לו אונס שלא יכל להגיע, הוא דואג להשלים את החומר בשמיעת השיעור היומי ב'קו השיעורים' של 'דרשו'. בחודשים האחרונים גם בנו הקטן שלומד כעת בכיתה ז' מגיע לשמוע מדי יום את השיעור ב'עמוד יומי'. היש דבר נפלא מזה?!