שיעורי הדף היומי בהלכה - הרב אריה זילברשטיין
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה
השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א
לשיעורים נוספים בהלכות ברכות לחץ כאן
סימן רכ"ה סעיף ג'
- דיני ברכת שהחיינו -
האם מברך שהחיינו כאשר רואה הפרי ביד חברו? | מדוע היום מברכים בשעת אכילה? | איזה ברכה מקדים, שהחיינו או ברכת הפרי? | ברכת שהחיינו רק על פרי גדול | ראה הפרי כמה פעמים ולא בירך האם יכול לברך כשרואהו שוב? | שני פירות באותו שם והם זנים שונים, האם מברך על כל אח מהם שהחיינו?
הרואה פרי חדש מתחדש משנה לשנה מברך שהחיינו, כיוון שיש לו שמחה בזה, וא"צ שיהיה שלו, אלא אפילו הוא ביד חברו או על האילן, מברך, ומברך דווקא כשרואה.
מעיקר הדין מברכים על הראיה, אבל נהגו שלא לברך עד שעת אכילה, ומבאר המ"ב, שזה כיוון שיש אנשים שלא שמחים בראיית הפרי אלא רק באכילתו, משום "לא פלוג", תקנו חז"ל על כולם שיברכו רק בשעת האכילה.
קודם מברכים שהחיינו ואח"כ ברכת הפרי, ובדיעבד אם בירך קודם על הפרי אין השהחיינו מהווה הפסק, ומובא בהערה במ"ב דרשו בשם ערוך השולחן שאין מנהג העולם כך, אלא קודם מברך על הפרי ואח"כ שהחיינו.
מי שבירך בשעת ראייה לא הפסיד ואע"פ אין המנהג כן.
אע"פ שברכת הנהנין אפשר לברך לא רק כשהפרי גדול, אלא אפילו שעדיין לא נשלם, ברכת שהחיינו אינה כך, אלא מברך רק כאשר הפרי גדול ושלם שרק אז יתכן שיש את השמחה המיוחדת.
אם לא בירך על ראייה ראשונה יברך על ראייה שנייה, וראיה, כי אנחנו מברכים על האכילה אע"פ שראה כבר כמה פעמים את הפרי.
סעיף ד'
דן השו"ע, בסוג פרי שהמין שלו אחד והשם שלו אחד, ורק שהם שני זנים שונים, ואומר, שמברך שהחיינו על כל פרי ופרי, כיוון שחלוקים במראיהם ובעצמותם.
[post_title] => שני פירות באותו שם מזנים שונים, האם מברך על כל אחד מהם שהחיינו? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => 56023-2 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2024-04-03 16:30:38 [post_modified_gmt] => 2024-04-03 13:30:38 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://www.dirshu.co.il/?p=56023 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )הדף היומי בהלכה כ"ז ניסן התשפ"ד
הדף היומי בהלכה – 'דרשו' מגיש שיעור מרתק בן 5 דק' בממוצע
מפי הרב אריה זילברשטיין שליט"א על סדר הלימוד
הלכות נשיאת כפים קכח – קלד
הלכות קריאת ספר תורה סימנים קלה – קמט
הלכות בית הכנסת סימנים ק"נ – קנ"ו
הלכות נטילת ידיים לסעודה קנ"ז – קס"ה
הלכות בציעת הפת סימנים קס"ו – קס"ח
הלכות דברים הנוגעים בסעודה סימנים קס"ט – ק"פ
הלכות ברכת המזון סימנים קפ"א – ר"א
הלכות ברכות סימנים ר"ב- רל"א
הלכות תפילת המנחה סימנים רל"ב – רל"ד
הלכות קריאת שמע ותפילה של ערבית סימנים רל"ה – רל"ט
הלכות כבוד ועונג שבת ואיסור מלאכת שבת ע"י גוי סימנים רמ"ב – רמ"ח
הלכות ערב שבת קבלת שבת והדלקת הנר סימנים רמ"ט – רס"א
הלכות קידוש וסעודת ליל שבת ודיני נרות השבת- סימנים רס"ב- רפ"א
הלכות קריאת התורה מפטיר ומוסף סעודת שחרית וסעודה שלישית- סימנים רפ"ב – רצ"א
הלכות תפילת המנחה מעריב של מוצ"ש הבדלה ומלווה מלכה – סימנים רצ"ב – ש"א
הלכות טלטול מוקצה בנין וסתירה מבשל ועוד מל"ט מלאכות סימנים ש"ב – שכ"א
הלכות פיקוח נפש מילה קטן בשבת ודיני כיבוד הבית סימנים שכ"ב – שמ"ד
רשויות שבת, מבוי מפולש, בור ואשפה ברשות הרבים ועוד – סימנים שמ"ה – שס"ה
דיני עירובין לעיר, שיתוף בעירוב, ברכת עירוב ועוד – סימנים שס"ו – שצ"ה
דיני תחומין, דין היוצא חוץ לתחום, דין ארבע אמות לכל אדם ועוד – סימנים שצ"ו – ת"ז
עירובי תחומים, מקום נתינת העירוב, המערב ברבים ועוד – סימנים ת"ח – תט"ז
ראש חודש, עשיית מלאכה בר"ח, סדר התפילה וקריאת התורה ועוד – סימנים תי"ז – תכ"ח
חול המועד, כתיבה, גילוח אירוסין ונישואין בחול המועד ועוד – סימנים תק"ל – תקמ"ח
תשעה באב, תשעת הימים, סעודה המפסקת, ברית מילה בתשעה באב, ועוד – סימנים תקמ"ט – תקס"א
תענית, תפילת עננו, תענית ציבור, רחיצת הפה בתענית, ועוד – סימנים תקס"ב – תק"פ
ראש השנה, תקיעת שופר, תענית בראש השנה, עשרת ימי תשובה, ועוד – סימנים תקפ"א – תר"ג
יום הכיפורים, מנהג הכפרות, וידוי, איסור רחיצה ועוד – סימנים תר"ד – תרכ"ד
סוכה, ישיבת סוכה, דברים הפוסלים ועוד – סימנים תרכ"ה – תרמ"ד
לולב, ד' מינים, זמן נטילת לולב, הידור מצווה ועוד – סימנים תרמ"ה – תרס"ט
חנוכה, הדלקת הנר, סדר הברכות, קריאת התורה, ועוד – סימנים – תר"ע – תרפ"ה
מגילה, כרכים המוקפים, סעודת פורים, מצוות היום ועוד – סימנים תרפ"ו – תרצ"ז