תרומה לבית כנסת וכולל

שאלה

באה אישה לבית הכנסת ויצא אליה אחד האברכים ואמרה לו שברצונה לתרום לעילוי נשמת, ואותו האברך לקח המעות ונתן לראש הכולל.
אני כגבאי אמרתי לו לא בסדר שהרי האשה באה לבית הכנסת והיא מכירה רק את בית הכנסת והיא באה לתרום לבית הכנסת ואילו היא לא חשבה לתת לכולל שיש בו שהרי היא לא יודעת שיש שם כולל.
האברך טען שהיא אמרה לו לעילוי נשמה ולכולל זה עילוי נשמה יותר גדול. וביותר שהרי אם לא היה כולל המקום היה סגור ואם כן המעות דינם לילך אל הכולל.

ושוב מעשה באנשים שבאים לבית הכנסת ומבקשים לומר קדיש והם נותנים מעות, האם המעות שהם נתנו זה עבור אמירת קדיש והכסף שייך למי שאומר הקדיש או הם רוצים לתרום לבית הכנסת על מנת שיאמרו קדיש.
אנא למדונו המעשה אשר ייעשה.

תשובה

איציק שלום וברכה

אי אפשר לענות תשובה מחייבת בדיני חושן משפט בלי לשמוע שני צדדים, ולכן אני יכול רק לייעץ לך, למעשה זה זכות עצומה לבית כנסת שיש בו כולל, וזה דבר שמוסיף הרבה למקום ונותן לכל המתפללים, ולהחזיק כולל לרוב הרבה יותר קשה מאשר להחזיק בית כנסת, למרות שזה בהרבה מקומות בהחלט לא קל, ולכן כדאי שלא לדרוש זאת מהכולל, משום שהדבר יצור מתיחות ותחרות, ואדרבא זה זכות לבית כנסת שהמתפללים תורמם לכולל, וזה יגרום גם לבית כנסת להתפתח יותר, וגם לקרב אנשים לאוירה של לימוד.

לגבי קדיש ע"פ רוב אנשים נותנים על הטרחה לומר קדיש, ולא על כך שהבית כנסת ידאג שיאמרו קדיש. אולם הדבר תלוי באומדנא של דעת הנותן, וקשה לי לענות בלי להכיר את המקום והאופי של התורמים במקום.

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א