נכרי שעושה מלאכה בשביל עצמו ובשביל ישראל בשבת

שאלה

במקרה של נכרי העושה לצרכו ולצורך ישראל, מבואר בביאור הלכה שהמקל אין למחות בידו. וראיתי בספר ארחות שבת שכתבו שבמקום צורך גדול מאוד יש להקל בזה.

רציתי לדעת, האם במקרה כזה, מותרת גם אמירה, כלומר: לומר לנכרי 'תדליק לנו את האור', או שאמירה בכל מקרה אסורה, וההיתר [לדעת המתירים הנ"ל] הוא רק לענין הנאה.

וכן, האם במקרה כזה, מותר לרמוז לנכרי.
תודה

תשובה

שלום וברכה

יש באמירה לנכרי כמה איסורים שאינם קשורים אחד לשני כלל.

יש איסור אמירה לנכרי שהוא מצד שאסור לדבר שבשבת דיברי חול, איסור זה אינו קיים ברמז או כשהוא אומר לו ביום שישי.

יש איסור שהנכרי יעשה לצורכי הישראל, ואיסור זה קיים גם כשאומר ביום שישי או כשמרמז. וכן יש חובת מחאה אף כשהנכרי עושה מעצמו בבית הישראל.

יש איסור הנאה ממה שעשה הנכרי לצורך ישראל, ובזה יש נידון מה הדין כשעשה לצורך ישראל ונכרי.

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א