יש במקרר שלי מכשיר לייצור קרח בפסח, אפשר להשתמש בו בפסח?

שאלה

שלום וברכה,

בביתנו מקפיא חדיש המייצר קוביות קרח באופן אוטומטי. המקפיא משמש אותנו בכל ימות השנה לאחסון מוצרי חמץ, ולקראת פסח אנו מנקים אותו היטב ומשתמשים בו במהלך החג. לגבי המגשים של ייצור קוביות הקרח וכלי הקיבול שלהן התלבטנו, האם גם אותם אפשר לנקות ולהשתמש עבור פסח?

תזכו למצוות.

תשובה

תשובת רבני המכון:

שלום וברכה

 

אם ידוע לכם שבמגשים עצמם לא היו מעורבים פירורי חמץ, אין כל מניעה להשתמש בהם בפסח. אך כמובן ראוי להפשירם תחילה ולנקותם היטב.

אך אם יתכן שהתערבו בהם פירורי חמץ, הרי שיש לדון: א] האם יש להחמיר מדין 'כבוש כמבושל' גם בקרח קפוא ולא רק במים נוזליים, שדנו בזה הפוסקים (עי' בדרכ"ת סי קה סק"א שציין כל הדעות בזה) ודעת רובם שאין להחמיר בזה כלל. ב] האם כלי פלסטיק בולעים כלל ואכמ"ל. ויש בזה עוד קולא נוספת עפ"י מה שמובא בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל ('הגעלת-כלים' פי"ג, הע' ריח*; ו'הליכות-שלמה' מועדים ח"א, פ"ג סט"ו) כי מימיה וכדו' אינה צריכה הכשרה אף שיש לחוש ששהו בה פירורי חמץ 24 שעות, משום שיש לתלות שכבר הוכשרה ממילא ע"י מילוי וריקון ג' פעמים, שהרי דרך שימושה הוא בריקונה ומילויה מחדש, שכמו כן בנידון זה, המגשים וכלי הקיבול של קוביות הקרח מתרוקנים ומתמלאים באורח סדיר.

אשר מכל הטעמים האמורים, אם לא ידוע בבירור על פירורי חמץ שהתערבו במגשי הקרח וכדו', ואין זה אלא ספק בעלמא מחמת שבמקפיא עצמו מקפיאים במשך השנה מוצרי חמץ, אין צורך לחשוש לזה, וניתן להשתמש בפסח לאחר הפשרה וניקוי יסודי.

בברכת פסח כשר ושמח

(מתוך בטאון אספקלריה הוצאת המכון המדעי טכנולוגי להלכה)