תפילה בשבת בחצר מרושתת במצלמות אבטחה, מותר או אסור?

שאלה

לרבני המכון הנכבדים שליט"א

 

מטעם בית חב"ד באחד מיישובי השרון, אותו אני מנהל, אנו מקיימים את תפילות השבת למתקרבים תושבי המקום באוויר הפתוח, לאור המצב הנוכחי ובהתאם להנחיות משרד הבריאות.

 

עקב עומס החום הכבד הצפוי בשבת הקרובה, אנו חוששים לערוך את התפילות תחת השמש היוקדת הקופחת על ראשי המתפללים, ולאחר חיפוש איתרנו מקום חילופי, בחצר מוצללת של בית-ספר לילדים אוטיסטים במקום. אך התברר לנו כי המקום כולו מרושת במצלמות אבטחה.

 

המצלמות פועלות ללא הרף 24/7, והן מכסות ממש כל פינה בכניסה ובחצר, מאחר שהן מיועדות הן לשמירה והגנה על הילדים החוסים בו, שכל תנועה שלהם צריכה להיות כמובן תחת שמירה מעולה בעת שהם שוהים שם (כרגע אינם נמצאים שם), והן לשמירה מפני פורצים וגנבים על הציוד היקר מאוד שברשותם.

 

ניסינו כבר לבקש לנתק את המצלמות, או לכסותן, במשך השבת, או לנתקן רק לשעות התפילות באמצעות שעון שבת, ונתקלנו בסירוב מוחלט וחד משמעי.

 

  • האם ניתן לקיים שם את התפילות בשבת במצב זה?

 

יישר כוחכם על פועליכם הנשגבים לזיכוי הרבים

תשובה

תשובת רבני המכון:

 

שלום וברכה

 

אנו יוצאים מנקודת הנחה, כי מלבד הצילום עצמו ואגירת התמונות בזיכרון המצלמה קיימים גם מסכים, עליהם מוקרנות התמונות כל הזמן, לצורך מעקב תמידי ורציף אחר הילדים החוסים שם.

 

מאידך, אנו מניחים בוודאות, כי אתם, שכל כוונתכם היא להתפלל שם את תפילות השבת, אין לכם כל צורך, עניין ותועלת, במצלמות ובצילומים, וגם לא בתמונות המוקרנות על המסכים, אשר מן הסתם הם נמצאים בתוך המבנה, במקומות שאין לכם גישה לשם, ואינכם רואים ויודעים מזה כלל, כך שניתן לקבוע כי כל הפעולות שייגרמו על-ידכם כתוצאה מהמצלמות הן ללא ספק בגדר 'פסיק-רישא דלא ניחא-ליה'.

 

מתוך השאלה אנו מבינים כי המצלמות פועלות ברציפות ללא הרף, ואינן מופעלות באמצעות חיישן תנועה כאשר גוף מסויים נכנס לטווח פעילותן. אולם חשוב מאד לברר היטב, אם הן אכן גם מקליטות ואוגרות את התמונות ללא הרף, כך שמי שירצה לבדוק את התמונות יצטרך לעבור על כל מה שנאגר שם במשך 24 שעות היממה, או שמא הן פועלות באופן רצוף, אך כל זמן שחיישן התנועה אינו מגלה פעילות לא נאגרות התמונות, ורק בעקבות תנועה המזוהה ע"י החיישן הן מתחילות להקליט ולאגור את התמונות, במטרה שמאגר התמונות יכלול רק קטעים 'חיים' של פעילות ולא שעות רבות 'מתות' ללא כל פעילות.

 

במידה והבירור יעלה כי הן אכן פועלות בצורה הראשונה שהזכרנו, של אגירה רצופה של התמונות, הרי שמבחינה הלכתית יש כאן קולא מסויימת יותר מאשר בצורה השנייה, שבה תנועת האדם מפעילה את ההקלטה והאגירה.

 

למרות שבדרך-כלל אנו נוטים להחמיר בשימוש קבוע במצלמות אבטחה בשבת, ולנסות למצוא דרכים ופתרונות שיאפשרו את השימוש בהן ללא חשש, וזאת עפ"י דעתו של ראש המכון המנוח הגאון האדיר רבי לוי יצחק הלפרין זצ"ל, כפי שבאה לידי ביטוי בתשובתו ההלכתית שנדפסה בספרו שו"ת 'מעשה חושב' (חלק ח, סימן א), יחד עם ההצעות המעשיות שהציע שם.

 

עם כל זאת, במקרה המדובר, כאשר מדובר במצווה רבתי של תפילה בציבור, ואולי בכל עיקר התפילה ממש אצל חלק מהמתפללים, ניתן להתיר את התפילה שם, במידה ויתברר כי הן פועלות בצורה הראשונה שהזכרנו, ובהסתמך על כך כי מדובר, כאמור, ב'פסיק-רישא דלא ניחא-ליה'.

 

בברכה מרובה להצלחה בעבודת הקודש

(מתוך בטאון אספקלריה הוצאת המכון המדעי טכנולוגי להלכה)