שימוש בשקית תה שנכרי השתמש בה בשבת

שאלה

שכחנו להכין תמצית תה לפני שבת. בשבת, העובד הזר הכין לעצמו כוס תה, והשאיר את השקית המשומשת על השיש במטבח. האם מותר לנו להשתמש בשקית הזו כדי להכין תה.
א. האם היא 'מוקצה'. או שכיון שיש מתירין להכין תה בכלי שלישי [אגר"מ] אין זה מוקצה.
ב. שקית תה שכבר עירו עליה מים מכלי ראשון, האם יש חשש בישול בשימוש בה.
ג. האם יש לאסור מצד הנאה ממלאכת נכרי בשבת. שאמנם עשה לצורך עצמו, אבל הוא עובד זר שנמצא בבית ויש חשש 'שמא ירבה' ?

תשובה

ר' חננאל שלום וברכה

א.    התה עומד לשימוש נכרי שמצוי עמכם תדיר, ולכן אינו מוקצה.

ב.     במשנה ברורה (סי' שיח סעיף ד) כתב שאין למחות ביד הנהוגים לערות על עלי תה מערב שבת, ואח"כ בשבת לערות עליהם שוב. אך הרוצה להכין בצורה מהודרת לאא חשש יבשל אותם לגמרי

ג.      בבית ישראל יש חובת מחאה, אמנם בעובד זר המכין לעצמו יש מקילים שעל זה אין חיוב מחאה.

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א