קשה לי מאוד עם הלימוד הרצוף במהלך הסדרים

שאלה

שלום רב

קשה לי מאוד עם הלימוד הרצוף במהלך הסדרים. אני בחור צמא דעת, אני אוהב ללמוד דברים חדשים, אבל הצורך הזה לשבת ברצף מספר שעות בבוקר ולאחר מכן מספר שעות אחר הצהרים, וללמוד ללא הפוגה קשה לי מאוד.

אשמח אם תייעצו לי כיצד אוכל להקל על עצמי את העמידה באתגר הגדול הזה.

מוישי

 

 

תשובה

שלום לך מוישי

ראשית כל אני שמח לשמוע שאתה בחור צמא דעת שאוהב ללמוד דברים חדשים. הסקרנות היא היסוד הראשון במעלה לאדם שרוצה להיות חכם. כדי לקנות חכמה, עלינו קודם לחפוץ בה ולהעריך אותה כראוי, ורק לאחר מכן נוכל לקנות אותה ולנצור אותה בזיכרוננו.

עם זאת, לימוד התורה נועד לא רק לספק את יצר הסקרנות שלך או של כל אחד אחר. התורה הקדושה היא המזון הרוחני לנפש האדם, והיא מאוחדת ומתאחדת בשמו של הקב"ה כידוע שקודשא בריך הוא ואורייתא וישראל חד הם.

ככל שתרבה להחדיר בלבך את ההבנה הזאת שהתורה היא הקשר שלנו עם הקב"ה, ושהלומד תורה הרי הוא ממלא את עצמו בחכמתו של הקב"ה, ייקל עליך להתמיד בלימוד שכאמור אינו כמו צבירת ידע בעלמא.

עד שתגיע למדרגה האמורה, אייעץ לך כמה עצות שיסייעו לך לקנות קניין של התמדה בלימוד התורה. מובא בשם החזון איש, שאמר שאינו דומה לימוד של שעה רצופה ללימוד של 60 דקות בודדות, ואינו דומה לימוד של שעתיים רצופות ללימוד של שתי שעות כל אחת בפני עצמה, וכן על זה הדרך, ככל שהלימוד נעשה ברציפות גדולה יותר, כך גם גדלה מעלתו לאין ערוך, ודבריו כיוונו לא רק למעלת הלימוד בפן הגבוה שלו, אלא גם במובן הפשוט ביותר – ביכולת ההבנה וההנאה מהלימוד עצמו.

טבע האדם הוא שכל אחד צריך לנוח מעבודתו המפרכת. הפועל המעדר בשדה יניח לרגע את המעדר מידו וינוח מעט כדי לאגור כוחות חדשים לעבודתו. נהג האוטובוס נח מעט לאחר שהוא מסיים מסלול, לפני שיצא למסלול נוסף, וגם מנקה הרחובות עוצר מדי פעם, נח מעט ושב לעבודתו במרץ.

אולם בדבר של הנאה, אנחנו לא רואים שאנשים נעצרים כדי לנוח. ראית פעם אדם שעוצר בצד הדרך בעיצומו של שיט אתגרי בכינרת? השמעת על אדם שעוצר לנוח מקריאתו של ספר מתח? ככל שתהנה יותר מהלימוד, כך תצטרך פחות לעצור ולנוח ממנו.

וזאת יש לדעת, כל בחור מסוגל וצריך ליהנות מלימוד התורה. התורה הקדושה, כך כתוב בפסוקים רבים מספור, מתוקה היא ללומד, וערבה היא לו.

אז למה אנחנו לא מרגישים הנאה בלימוד?

בדרך כלל זה קורה כי אנחנו לא יודעים איך ללמוד. אנחנו משקיעים את הכוחות בצורה הלא נכונה, וכך מאבדים את הטעם בלימוד עצמו, כמו אדם שיבקש ליהנות מפרוסת לחם מרוחה בריבה, ויטבל אותה במי מלח…

הקמנו מוקד מיוחד 'גישמאק בלימוד', המוקדשת בדיוק לנושא הזה. היא מאוישת על ידי אנשי חינוך בעלי ניסיון בתחום, שיכולים לסייע לכל בחור באשר הוא, ליהנות יותר מלימוד התורה. אני מציע לך לנסות להתקשר פעם או פעמיים, ולקבל כלים שיסייעו לך למוד בצורה טובה יותר בעז"ה.

אבל אתן לך עצה פשוטה שתוכל בוודאי לסייע לך והיא 'ההתבוננות'.

אם תתייחס לכל שורה בגמרא בהתבוננות ובהבנה שזה לא סתם משהו שקוראים אלא שכל אות וכל מילה היא 'קודש קדשים' תוכל להתחבר לגמרא ולהרגיש את מתיקות התורה. נכון אמנם שזה לא מגיע בדקה אחת אך ככל שתשקיע עוד ועוד בהתבוננות בכל מילה שכתובה תגלה את האוצרות הנמצאים בגמרא הקדושה, ומהר מאוד תצליח לשקוע בים התלמוד.

בהצלחה.