ניקוי אדם זקן בשבת באמצעות מגבונים לחים

שאלה

לדעת הפוסקים [למשל – חוט שני] ששימוש במגבונים לחים בשבת יש בו איסור דאורייתא של מפרק, האם אפשר להקל לומר לנכרי לנקות זקן סיעודי באמצעות מגבונים לחים, ומשום שיש מקום לדון שזקן במצב כזה, שנצרך לניקוי, הרי לענין זה הוא כחולה שאב"ס [וכפי שקטנים דינם כחשאב"ס בדברים הנצרכים להם ביותר] ומותרת בזה אמל"נ גם באיסור תורה ?

תשובה

ר' חננאל שלום וברכה

מסתבר שזקן כזה ע"פ רוב הוא חולה, אך למעשה הדבר תלוי אם הוא בהגדרות חולה שמצינו בהלכה, ואין לקבוע מראש שכל זקן שצריך סיוע הוא חולה.

 

בהלכה מצינו 3 הגדרות של חולה:

באופן שנפל למשכב וזה כולל גם שכואב לו הראש והיה שמח לשכב לנוח גם אם הוא מכריח את עצמו לתפקד.

שיש לו כאב שחש בכל גופו את הכאב, כלומר שהכאב מציק לכל הגוף, שכל הגוף כביכול מוטרד מהכאב, וזה לא כאב מקומי.

וכן באופן שכל דבר קטן גורם לו לחלות ולהסתכן כעין קטן בזמנם, ואז את צרכיו הבסיסים ביותר מותר לעשות.

 

בעצם הדבר כשזה נוגע לכבוד הבריות יש יותר מקום להקל באמירה לנכרי.

 

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א