מה זה יראת שמים

שאלה

שמעתי אצלכם שיעור והרב אמר בשיעור יראת שמים, מזה יראת שמים,ואיך זה בא לידי ביטוי
תודה.

תשובה

שלום וברכה

יראת שמים במובן המילולי הוא שיהיה לנו יארה מבורא עולם השוכן בשמים, ונרגיש בחוש שהוא רואה ומשגיח על מעשינו. הפחד ברמתו הנמוכה הוא משום שיש בעולם הבא שכר ועונש, אך ברמתו הגבוהה יותר הוא מעצם התחושה שאלוקים נמצא עמנו לידנו, בוחן את מעשינו, ומייחל שנבחר בטוב ושיהיה לנו טוב.

אני יקדים לך הקדמה כדי שתבין מושג זה יותר טוב

החיים שלנו משולים לכרטיס אשראי, אנחנו נהנים מבלים וקונים עכשיו ראוה את ההנאות במיידי, ורק בסוף החודש משלמים את המחיר, וגם אז מקבלים הצעות לדחית התשלום בריבית מטורפת. אולם חברות האשראי אינם טפשות, על כל בזבוז בלי חשבון, בסופו של דבר נשלם את המחיר וחברת האשראי תמצא את הצורה הכואבת לגבות זאת מאיתנו עם ריבית והצמדה.

מה שחברות האשראי עושות, הן מנצלות את העובדה שאנחנו חווים את ההווה בצורה מוחשית, ובצורה טבעית אנחנו יודעים היטב מה זה אומר בעתיד, אך אנחנו לא חווים את מה שמצוי אי שם בירכתי המידע המאוחסן שבמח.

הפתרון שלנו אמור להיות שבזמן שבא לנו לבצע קניה חסר תועלת מיותרת נחווה לא את רגע הקניה, אלא את הרגע לאחר הקניה, האם אכן יש לנו תועלת בקניה זו, ונחווה כעת את רגע התשלום האם באמת יש לנו כיסוי לקניה זו, או שזה הולך לסבך אותנו בצורה שהמוצר אינו שוה את המחיר.

אנשים מוצלחים הם אנשים שהשכילו לחוות את העתיד כבר עכשיו.

היהדות העמידה את יראת שמים – להרגיש ולחוות כל הזמן בחוויה ולא רק בידיעה – כיסוד מרכזי ביהדות, כדברי משה רבינו (דברים י, יב): 'וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה' אֱלֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ'.

הצלחתנו בכל תחום ובפרט בעבודת השם תלויה כמה נצליח להחדיר בעובדה מתמדת את המושג של יראת שמים לא רק לידיעה אלא גם לחוויה, כאשר נחווה כי בקיום המצוה מצפה לנו שכר עצום, ומאידך בעבירה אנחנו גורמים לעצמנו נזק, נזק שנראה אותו בחוש באשראי בהמשך הדרך.

וברובד הגבוה יותר יראה הוא מלשון ראיה, כאשר נחיה תמיד בתחושה שהאלוקים נמצא לצדנו רוצה ומסייע לנו להתגבר ולהצליח.

אסיים בדוגמא של הרב שמשון פינקוס שהביא דוגמא משעשעת מהו יראת שמים, שוטר שאהבתו לחובשי כיפה היתה "ידועה", עקב אחר זוג שומרי מצוות שנסעו על אופנוע, לאחר שעתיים של מעקב כשלאכזבתו הם לא ביצעו שום עבירת תנועה הוא עוצר אותם ומודיע להם בתכסול רב, ואומר להם תראו שעתיים אני עוקב אחריכם ולא הצלחתי למצוא שום תירוץ לכתוב להם דו"ח, השנים השיבו בבטחון מלא ברור אלוקים אתנו על האופנע, והשוטר מיהר לרשום להם דו"ח – אתם 3 נוסעים על אופנוע…

התפקיד שלנו בעולם שנגיע לרמה זו של מוחשיות.

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א