להיות ברכב עם נהג גוי בשבת

שאלה

היי אני שומרת שבת ובני דודים שלי חוגגים יום הולדת בשבת, הליכה ברגל אינה אופציה כי זה מחוץ לעיר, רציתי לדעת אם הנהג גוי וכמובן שלא מבקשת ממנו בדרך ישירה.

האם אפשרי ליסוע איתו ברכב חד פעמי. אני מאוד מבואסת שאצטרך לעלות על אוטו בשבת אבל בעייתי בשבילי גם לא להגיע בכלל. האם יש דרך לכפר על זה לאחר מכן?

תשובה

שלום וברכה

אני מבין אותך מאד, הפחד שאת הולכת להפסיד משהו שאת מאד מצפה לו, וההרגשה המעצבנת של ההפסד בהחלט קשים ומציקים.

אולם צריך לזכור תמיד שכמה שיש לנו יותר קושי או הקרבה בשמירת שבת שהיא מקור הברכה, אנחנו הולכים לקבל שפע גדול יותר ועצום יותר, וחכמים אמרו לנו 'לפום צערא אגרא', כפי כמות הצער כך גודל השכר, כל גרם של הקרבה נמדד ונשקל בשמים, ואת מקבלת תמורת כפל כפלים. אולם יש דרך והזדמנות נדירה שאת יכולה עוד יותר להעצים את הרווח, ככל שתהי בשמחה שבת ובהרגשה שאת זוכה לשמור שבת למרות הקושי, כך השכר יהיה עוד יותר כפול ומכופל, משום שמצוה שמקיימים אותה בשמחה השכר עליה פי כמה וכמה.

לבני דודים תסבירי שעקב השבת לא יכלת להגיע ואולי תעשי איתם משהו אישי ביום חול. אך אין שום היתר לנסוע ע"י גוי או בצורה אחרת, ואי אפשר לכפר אח"כ על דבר שנעשה על דעת לכפר אח"כ.

אולם אני אומר לך שוב עקב ההקרבה הגדולה בשבת הזאת עומד להיות משהו גדול, משהו טוב ברמה גדולה ומיוחדת, וככל שהשבת תהיה יותר בשמחה הטוב יהיה בעוצמה עוד יותר גדולה.

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א