לגביי תפילה מתוך סידור דווקא

שאלה

לאחרונה אני מרגישה שאני לא מתחברת בשום צורה לנוסח התפילה וכשאני מתבודדת עם מילים חופשיות שלי, התפילה הרבה יותר מחוברת אליי. אני שונאת להגות מילים בלי להתכוון, ובמילא חשוב לי להתחבר לה'. האם זה חובה להתפלל לפי מה שכתוב בסידור?

תשובה

שלום וברכה

השאלה שלך היא שאלה מצויינת, והיא מאד מאד נפוצה, ומפריעה לרבים, ומציון שפנית לברר סוגיא חשובה זו.

 

התפילה כוללת שני חלקים שונים לחלוטין ושניהם חשובים מאד:

הראשון הוא להתפלל לבורא בנוסח שתיקנו לנו בציבור, ובכך אנחנו חלק מעם ישראל, הדבר משול לאדם ששלחו אותו לייצג את המדינה מול נשיא ארה"ב או אישיות אחרת, והוכתב לו נוסח שעמלו עליו טובי המומחים לאחר מחקר מעמיק מה מוצא חן בעיני הנשיא, מה מזכיר לו נשכחות ומרגש אותו, ולכן גם האם הנציג אינו מתחבר ומבין את הנוסח שהוא קורא, מוטל עליו להצמד לטקסט וכללי ההופעה.

העובדה שאנחנו גם נצמדים לנוסח גורמת לתפילה להתקבל יחד עם תפילות כל עם ישראל גם אם אנחנו בעצמנו פחות ראויים שהתפילה תתקבל.

 

אך יש חלק שני להרגיש כל הזמן שהבורא נמצא לידך, ולבקש ממנו תמיד במילים שלך עזרה וסיוע, זה אמור להיות בקשה קצרה בכמה מילים, או לפתוח את הלב ולשפוך לפניו על הקשיים השונים.

 

הגאון רבי יוהנתן אייבשיץ מביא כבר מרבי יונה מפראג שעמד על הבעיה, ולכן הציע שגם אדם שמרגיש הוא אינו יכול להתרכז, וקשה לו להתפלל תמיד יגיד כמה מילים אישיות בכוונה, בקשה של כמה מילים מכל הלב, זה יכול להיות הכי פשוטה ובנאלית כמו 'ה' תעזור לי', ובכך יצא ידי תפילה בכוונה, ומצד שני יאמר את הנוסח שתיקנו אנשי כנסת הגדולה ולהיות חלק מכלל ישראל.

 

במקרה שלך אם את ממש מרגישה שאת שונאת את זה, בפרט שאת בת ומעיקר הדין את לא מחוייבת באמירת הנוסח, אך מצד שני אמירת הנוסח גם כשאי אפשר לכוון בו מביא לנו שפע מיוחד, וחבל להפסידו.

ולכן תנסי להתבונן בדברים קודם להפריד בין תפילה אישית לבין תפילה בנוסח שקבעו חכמים. עצם ההבנה יקל עליך להגיד את הנוסח איך שהוא, ובפרט כשתביני את המעלה של הדברים.

קחי זמן רגוע ופנוי ותנסי לחשוב על משמעות המילים של שמונה עשרה, כדי שאחר כך כשתבואי להתפלל הם יהיו פחות זרות ומנוכרות לך.

אמנם תמעטי כמה שיותר באמירת הנוסח הקבוע, מעיקר הדין בת פטורה ומספיק שתאמר בקשה אחת ביום, בשום פנים ואופן אל תתפללי בשעה שאת מרגישה שנאה לתפילה, אך ביום שאת מרגישה שאת יכולה להתאמץ ולהתפלל בכיף, ואת מבינה את המעלה תתפללי כפי יכולתך. אבל רק כמה שאת מרגישה שאת יכולה [בלי קביעות בכל יום זה יהיה אחרת].

הדבר שהכי חשוב הוא שמונה עשרה פעם ביום וקריאת שמע, תראי אם את יכולה להתחבר לזה, ואם זה קשה אז פחות.

 

ברכה והצלחה ושיתקבלו התפילות תמיד ברצון

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א