כשרות בשר 'כשר'

שאלה

שלום וברכה,

1. רציתי לשאול האם בהשגחת רבנות על בשר ברמת כשרות רגילה, 'כשר' ולא 'חלק', מדובר בבשר שבוודאות הוא אינו חלק או שמא 'כשר' משמעו שלא יודעים האם הבשר הוא חלק או לא?
2. האם מעבר לסירכות הריאה ישנן סיבות נוספות שבגללן הבשר עובר לקו של 'כשר' רגיל? דהיינו שייתכן שהבשר מצד עצמו חלק אבל בגלל ספקות אחרים הוא יורד בדרגה?

תודה רבה!

תשובה

רועי שלום וברכה

יש בעיות רבות בכשרות רגילה, הבולטים ביניהם: הוא מצב הסכין, ומהירות השחיטה. וכן בארץ מצוי מאד שהמרה נבלעה בכבד [כיון שהפרות מיובאות בתנאים נוראיים מאוסטרליה ועברו סבל בל יתואר על האוניות], דבר הרבנות מתירה למרות שנחלקו בכך הפוסקים. או בחו"ל בעיקר חור בכרס בחלק ניכר מהמדינות. ועוד.

במקרה והשחיטה היתה שחיטה של רבנות רגילה, הרי שיש בשחיטה חתך מכל אחוזים הקיימים בשוק לבשר זה [חלק בית יוסף, כשר לדעת הרמ"א, ובשר שגם לרמ"א כשר בדיעבד]. אך ברוב המקרים רוב הבהמות אינם חלק בית יוסף, וכך גם בשחיטה זו.

אך מצוי מאד שחיטות שהשחיטה מהודרת, וכל בשר שאין בו שום שאלה הלכתית הולך לכשרות המהודרת ביותר. שאלות הלכתיות קלות שאפשר להקל בהם הולכים לכשרות מהודרת רגילות, רמה פחות מהודרת הולך לגופים שונים הקרויים מהדרין. ורק הרמה הכי בעייתית שבדיעבד כשרה הולכת לרבנות הרגילה. במקרה כזה ע"פ רוב מלבד השאלה ההלכתית הספציפית, השחיטה עצמה היתה מהודרת, והבקר עברה סינון שהוא מהודר, ואין בו בעיות ידועות של חור בכרס וכדומה. אולם כמעט תמיד הבשר שנשאר לרבנות הרגילה לאחר שהכשרות המהודרת ורבנות מהדרין וכו' לקחו את כל מה שטוב להם, נשאר רק הבשר הבעייתי, אלא אם כן הכשרות המהודרת היתה צריכה מראש כמות קטנה, והמשלוח היה מאד נקי ומהודר, ואז נשאר גם לרבנות הרגילה חלק.

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א